Ny här, första inlägget, så jag hoppas jag skriver under rätt flik.
Har arbetat med det "konstnärliga" i cad program i åratal nu. Dvs kretskorten och dess komponenter.
Jag får en lista på komponenter, lite mått och ett relativt färdigt schema. Sen står jag för designen,
ritar upp komponentpaddarna i cad programmet osv.
Det kan alltså vara så att jag gör ett kretskort, utan att veta vad det är till för. Än mindre vilka komponenter
som gör vad, och varför

Så problemet med detta är att jag fortfarande inte kan vad alla komponenter Gör

Jag är ute efter bra information på hur att använda en multimeter och ett oscilloskop när man felsöker just nu.
Hittar massa information på hur t.ex. oscilloskop fungerar, vad rattarna gör, att den kan läsa en signal osv.
Men jag har inte lyckats hitta text eller video som visar ett oscilloskop "in action", dvs när någon visar hur
de faktiskt använder oscilloskop/multimeter när de felsöker. Hur de går tillväga, vilken ordning, var att börja, hur
man tillämpar uteslutningsmetoden om det nu är det man gör osv osv.
Likaså med multimeter, jag vet hur den fungerar och kan mäta ström & komponenter. Men hur gå tillväga när den är "in action", hur gör en tekniker när han ska leta fel i låt oss säga en stereoförstärkare?
Och vad används en funktionsgenerator till!? Jag har hajjat att den kan ge massa olika signaler, som jag kan få upp
på mitt oscilloskop. Men vad är det bra för, vad har man det till, vad är nyttan!? Jag tror ju inte att man ska sitta och stirra på en fyrkantsvåg på oscilloskopet bara för att det är kul. Så varför? Till vad?
Jag ska alltså så att säga utbilda mig själv, och vill lära mig det här med elektronik nu är tanken.
Lite less på att inte fatta vad jag håller på med, särskilt efter att arbetat med det i många år nu

Jag har skaffat i stort sett allt som behövs hem, och har börjat experimentera. Läst om komponenter och ellära, så jag
vet på ett ungefär nu vilka komponenter som gör vad osv.
Men poletten har inte trillat ner så att säga.
Var finns info på vad man har ett oscilloskop/funktionsgenerator/multimeter till exakt?
Hur får jag min "A-ha!" upplevelse??
Mvh F