Har byggt en Ringmodulator. Den strular.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Har byggt en Ringmodulator. Den strular.

Inlägg av Fritzell »

Tjosan.

Har knåpat ihop en ringmodulator från det här schemat
http://members.tripod.com/urekarm/synth/vcs3_rm.pdf

Det är en sak med två ingångar och en utgång och utgången skall tydligen vara en differens och summa av ingångarna (?). Om man pratar i ena kanalen och lägger en lågfrekvent signal på andra (LFO) skall man tydligen få häftiga effekter på ljudet.
Jag matar ena kanalen fårn en LFO (triangelvåg, ställbar frekvens) och andra kanalen har jag provat att köra mic på och en sinusvåg. Men det enda som händer är att signalerna lägger sig överlagrade på sig. Inget effektfullt alls. Dessutom händer det absolut ingenting med signalen vilka rattar man än vrider på. Så jag misstänker att nånting är fel.. :/

Felsökte lite förut och hittade lite små skumma saker:

*Under drift utan insignaler är Uc på Q3 ca 0.6V och Ub på "U1A" transistorerna ca 0.8V. Detta ger ett Vbe på bara 0.1V på dom transistorerna så då måste dom ju vara helt strypta :?

*Strömgeneratorns (?) U1D emitter ligger så att det är ca 1V över 10k motståndet vilket ger en "tailström" på bara 80uA vilket jag tycker verkar rätt lite...

Har kollat så att alla kondensatorer är hela och resten av transistorerna verkar ha fungera också under drift (Vbe=ca 0.6V) förutom dom två transistorerna till höger (U1B, U1C) som ligger runt 0.5V (:S)

Ska tillägga att jag kör med +-9V matning istället för +12V/-9V och alla transistorer är BC547/559 istället för dom där matchade rackarna.
Någon som har nått tips?
Kan ta bilder eller nått annat om det behövs.

Tacksam på förhand :)
//Fritzell
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns en anledning till att transistorerna ska vara matchade!

Vad jag kan se borde den fungera så att ena signalen styr amplituden på det andra men om det inte är balancerat ordentligt vetefan om det kan fungera.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm jo jag vet men jag tänkte att det borde fungera fast sämre.. :doubt:
Men det borde väl kunna få igång iallafall?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Pröva med rätt matningspänningar och så tycker jag att du ska testa med en signal med högre frekvens, ca 3kHz kanske.
När man kör på låg frekvens så knakar det på ordentligt men det kan lätt förväxlas med fel på kretsen! :)

Matchningen är mycket viktig för att det verkligen ska bli ringmodulation och inte orginalsignalerna ska läcka igenom.
Ca3046 kostar 6:- på elfa så det är ingen större investering....
Jag har inte byggt just denna men de två potentiometrarna ska justeras så att inte signalerna kommer igenom om inte den andra samtidigt är inkopplad.

En orginal-ringmodulator var konstruerad av två transformatorer och fyra dioder. Enkelt men svårt att få bra "carrier suppression", att slippa orginalljudet.
se http://www.cgs.synth.net/modules/cgsrr.html

Om det fortfarande inte går så kan jag rekommendera fulversionen, digital XOR: http://www.analog-synth.de/synths/ringm ... ulator.htm
Den borde funka.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack för svaret!!!

Jasså det är så pass viktigt med matchade transistorer? hm kanske får ta och skaffa det kanske då.. Förmodligen är det det som är problemet eftersom båda insignalerna kommer ut på utgången (ena lite svagare än den andra) dessutom är den ena halvan av transistorerna helt strypt verkar det som :S

Men den där digitala varianten tycker jag ser väldigt intressant ut också. Lite skum bara.. ingångsop som gör om signalen till fyrkantsvåg? kan det funka att köra mic på ena ingången och man fortfarande får kvar effekten? Sen antar jag att matningsspänningen är vanlig 5V?
är lite trött på min uppkoppling nämligen.. satte visserligen alla komponenter på ett kretskort men det blir ändå totalt 8 potentiometrar och 3 audio uttag, en trafo precis bredvid som stör och ger ett fruktansvärt rippel :)

Låter den ligga på hyllan ett tag tror jag tills jag fått tag i matchade transistorer vid nästa elfa beställning. Tills dess funderar jag nästan faktiskt på att dra ihop den där lilla digitala varianten =)

edit: Kopplade upp den digitala ringmodulatorn i multisim och den kan jag säga höll på med en hel del skumma saker..
Skriv svar