Har knåpat ihop en ringmodulator från det här schemat
http://members.tripod.com/urekarm/synth/vcs3_rm.pdf
Det är en sak med två ingångar och en utgång och utgången skall tydligen vara en differens och summa av ingångarna (?). Om man pratar i ena kanalen och lägger en lågfrekvent signal på andra (LFO) skall man tydligen få häftiga effekter på ljudet.
Jag matar ena kanalen fårn en LFO (triangelvåg, ställbar frekvens) och andra kanalen har jag provat att köra mic på och en sinusvåg. Men det enda som händer är att signalerna lägger sig överlagrade på sig. Inget effektfullt alls. Dessutom händer det absolut ingenting med signalen vilka rattar man än vrider på. Så jag misstänker att nånting är fel.. :/
Felsökte lite förut och hittade lite små skumma saker:
*Under drift utan insignaler är Uc på Q3 ca 0.6V och Ub på "U1A" transistorerna ca 0.8V. Detta ger ett Vbe på bara 0.1V på dom transistorerna så då måste dom ju vara helt strypta

*Strömgeneratorns (?) U1D emitter ligger så att det är ca 1V över 10k motståndet vilket ger en "tailström" på bara 80uA vilket jag tycker verkar rätt lite...
Har kollat så att alla kondensatorer är hela och resten av transistorerna verkar ha fungera också under drift (Vbe=ca 0.6V) förutom dom två transistorerna till höger (U1B, U1C) som ligger runt 0.5V (:S)
Ska tillägga att jag kör med +-9V matning istället för +12V/-9V och alla transistorer är BC547/559 istället för dom där matchade rackarna.
Någon som har nått tips?
Kan ta bilder eller nått annat om det behövs.
Tacksam på förhand

//Fritzell