GPS-styrt larm till MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Thorped

GPS-styrt larm till MC

Inlägg av Thorped »

Hejsan, har inte hunnit ge mig av till skogs än så jag lägger lite vikt vid annat så länge :wink:

Den här frågan har jag haft uppe innan men då gällde det att få tag på googles kartor i gsm-lösa områden och det rent ut sagt skiter jag i efter närmare eftertanke.

Vad jag behöver är en GPS enhet som sänder ut koordinater var ca 30:e sek efter att ett gyro, eller dylikt, har gett sin bekräftelse på att fordonet rör på sig. Gyrot skulle då kunna fungera som brytare, så att GPS systemet inte är på överhuvudtaget fören gyrot aktiverar det. Det skulle troligtvis spara massor av ström!

Koordinaterna ska skickas till min mobil som därefter behandlar data i lämplig app som för logg över alla koordinater, samt positionerar fordonet på en karta, lämpligtvis Google maps.
All data bör skickas som internettrafik i GSM-nätet, detta för att hålla kostnaderna nere samt att slippa en drös med sms i boxen. T ex så består koordinaten N:6544310 E:392560 inte av speciellt många byte, med mellanslag och kolon 18byte närmare bestämt, vilken människa som helst kan räkna ut att det krävs väldigt många positioneringar innan man bränt den första kronan.

Som ni säkert förstår så måste en SIMkortsläsare vara installerat för att betala kostnaden för GSM-trafiken. Det vet jag inte hur man löser, om det är svårt eller om det är en baggis?

Jag vill dock kunna kommunicera men enheten via sms, t ex "Stäng av" eller "Starta", jag vill även att eventuella inkommande sms ska vidarebifogas till min mobil.

Gissar att programmeringen för detta är den stora stötestenen, och jag ska glatt erkänna att jag har noll koll på det. Har till i vår på mig att sammanställa en sådan här enhet.

Vill även ha en NFC-kristall för att kunna läsa av ramnummer mm även om tjyven har slipat bort detta från ramen.

Det ska också tilläggas att batterierna för att driva enheten kommer vara externa och inte vara i anslutning till motorcykelns. Jag har inte heller nått oscilloskop att tillgå och jag har lite ont om plats så om ett sånt där litet fickoscilloskop räcker för ett sånt här bygge vore jag glad...?

Möjligt?

MVH en kille med jävligt mycket idéer men få genomförda, tyvärr...

Edit: Glömde säga att antennen bör vara en sådan här: http://www.electrokit.com/antenn-multib ... aste.48661
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: GPS-styrt larm till MC

Inlägg av hanzibal »

Det där med kristall/ramnummer hängde jag inte med på men en GPS-logger som skickar data över GSM är ju inga problem.

Har tom för mig att Telit har chip med både GPS och GSM/GPRS i samma chip. Dessa chip kan ju snacka TCP/IP rakt av så tvåvägskommunikation skall också funka bra. Dessutom finns inbyggd kompass och det blir ju svårt för tjuven att köra utan att svänga :wink: så du kan ju låta kompassen aktivera sändning istället.

Hinner inte kolla upp fakta i databladen nu men skall troligen bygga en autopilot till farsans båt under våren, därför kommer jag ev. beställa några dylika chip för egen del snart så säg till så gör vi samköp och sparar fraktkostnad.

Om du har väldigt bråttom så torde ju en Android-telefon vara ett hett tips för prototypbygge a la "proof of concept". Sådana ju allt du behöver och sedan finns ju IOIO om du behöver snacka med extern hårdvara av typen startspärr/motorstyrning/tändningslås.

Oavsett vilket så behöver apparaten ha SIM-kort. Tror att det finns särskilda typer av kort för detta, vet att mitt villalarm har något specialkort i sig så kolla med de som gör villalarm. Det är såklart inte gratis men troligen speciella taxor eftersom korten ju används mycket sällan, d.v.s. endast när någon oegentlighet inträffar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gillar idén. Tänk dock igenom hur du ska gömma den och ordna elkraft. Tänk dock på om något försöker kringgå systemet genom att klippa elen till din GPS/GSM manick.

För GSM så föreslår jag GPRS. Ger rimlig kostnad till bra täckning. 3G suger när det gäller att fixa mottagning i svår terräng.

GSM och GPS antennerna behöver fri sikt för RF energin. Något som kräver fysisk planering och sabotageskydd.

Förslagsvis så skickas elkraft från batteriet till MCU-GPS-GSM kretskortet som driver ett normalt öppet relä som är kopplat i serie med tändningsfördelaren eller liknande. Det skyddar mot kabeltänger. Processorn kan verifiera GPS mottagning inom 100 sekunder och därefter varna en stund innan den klipper tändningen.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

En GM862 låter som den skulle passa perfekt.
Lätt att styra med en uC och väldigt liten och smidig.
http://www.electrokit.com/gm862-gsm-gpr ... -gps.45624

Inte jättebillig dock, men ibland dyker dom upp på ebay för en femhundring.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det var det chipet jag tänkte på, väldigt kompetent och modulen har SIM-kortshållare ombord.

GM862/GM863 är visserligen EOL vilket spelar mindre roll för hobby men är problem vid volymproduktion.

SemiconductorStore har det mesta från Telit men hittar inte just GM862. Dock finns nyare chipet GE864-GPS för 62 USD (~450kr) då tycks SIM-kortshållare ej ingå men de kostar ju inte mycket och PCB åker man väl ändå på att göra.

http://www.semiconductorstore.com/cart/ ... duct=47035
http://www.telit.com/en/products/gsm-gp ... show&p=109
http://www.telit.com/module/infopool/do ... hp?id=3199

Frakten är ganska saftig och det har hittills hindrat mig från att beställa, därför är jag gärna med på gruppköp - kan äveb tänka mig att samordna sådant vid intresse.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Den modulen såg ju fin ut!

Om du vill bygga det med separata moduler tror jag att jag har en SIRF Star 3-modul liggande någonstans här du kan få köpa hyfsat billigt :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Insåg först nu att GE864-GPS är BGA och det blir nog en show-stoppet för mig :-(
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Det där med kristallen var en god idé för att lätt kunna läsa av info om hojen även om den inte ser ut som min. Finns flera fall där folk inte har skrivit upp ramnummer och således inte kan bevisa att han eller hon är den riktiga ägaren.

Sen slog det mig att man NFC bara är kristaller ned en viss frekvens, och att mobilen skapar kommandon för just den frekvensen. Vad jag hade behövt var en strömlös krets som man kan läsa av info om hojen, ett programmerbart chip med högfrekvent kommunikation med en max räkvidd på 1dm, förslag på sådant?
Denna krets ska stå helt utanför GPS:en och kunna appliceras inuti rörramen.

GM862 har jag kollat på innan och den verkar vara mycket lämplig, att den är förhållandevis dyr bryr jag mig föga om. Hojen är värd 36 000 så det är en baggis, dessutom kan nog försäkringsbolaget ge vissa lättnader om man har ett sånt här system.

Edit: GM862 kostar bara 38pund på en brittisk sida och då slipper man tull- och momsavgifter.
blueint skrev:GSM och GPS antennerna behöver fri sikt för RF energin. Något som kräver fysisk planering och sabotageskydd.
Tänkte bygga in antennen i bakkåpan så att bara kullen sticker upp, sedan spackla och måla allt så att man endast kan känna att det är något där. Och hur är det med fri sikt egentligen?? Mobilen funkar ju i tämligen instängda utrymmen undantaget bergrum t ex. Men jag har svårt att tänka mig att den blir helt utan teckning i en skåpbil...?
Senast redigerad av Thorped 29 december 2012, 15:16:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"en strömlös krets som man kan läsa av info om hojen" = RFID.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Thorped skrev:Det där med kristallen var en god idé för att lätt kunna läsa av info om hojen även om den inte ser ut som min. Finns flera fall där folk inte har skrivit upp ramnummer och således inte kan bevisa att han eller hon är den riktiga ägaren.
Är inte ram/chassinr kopplat mot regnr?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Precis, har för mig att ramnr tom framgår på reg-skylten. Plockar de såklart av men torde ju vara duplicerad på reg-beviset. Var några år sedan jag hade hoj dock...

Håller med RfID är klockrent, finns alla möjliga sorters taggar. Tror att 13,56 Mhz Mifare har typisk räckvidd på under 10cm och lagrar upp till 4k beroende på tag-typ. SonMicro har prisvärda moduler med lättjobbat RS232 TTL-interface, taggar och chipantenner.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Reg-skylten brukar man kunna hitta i närmaste dike, och har tjuvarna tillgång till vinkelslip tar dom lätt bort ramnummer och då kan ingen direkt bevisa att det är din cykel. Men att dom söker av hela cykeln för eventuella RFIDs är nog mycket otroligt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det gäller väl att rfid-taggen inte är lätt att montera dit också, annars kan skurken bara hävda att du smällt dit taggen vid något obevakat tillfälle men att det naturligtvis inte blir din cykel för det.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

RFID taggar finns ju i alla möjliga storlekar och utföranden och är billiga, så det går väl att sätta massor av dom på alla möjliga delar?
Klistra fast några i "ettikettform" på insidan av alla kåpor och annars relativt släta ytor, stoppa in nån av pillerform i sadeln osv.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Funderar på att använda en tilt-sensor istället för gyro/accelerationsgivare, kanske blir ännu lite snålare då. Batterierna blir 2-3 20Ah celler från A123, vet var jag kan bygga in dom utan att dom syns. Och 40-60Ah@3,3V lär väl räcka för att försörja en liten tilt-sensor i månader? :roll:

Jag har ingen aning om hur jag ska koppla samman allt, så jag ska köpa några böcker för att komma i någorlunda form igen. Men om någon hemskt gärna vill hjälpa till så vore inte ett litet schema inte helt fel :D
Skriv svar