Den här frågan har jag haft uppe innan men då gällde det att få tag på googles kartor i gsm-lösa områden och det rent ut sagt skiter jag i efter närmare eftertanke.
Vad jag behöver är en GPS enhet som sänder ut koordinater var ca 30:e sek efter att ett gyro, eller dylikt, har gett sin bekräftelse på att fordonet rör på sig. Gyrot skulle då kunna fungera som brytare, så att GPS systemet inte är på överhuvudtaget fören gyrot aktiverar det. Det skulle troligtvis spara massor av ström!
Koordinaterna ska skickas till min mobil som därefter behandlar data i lämplig app som för logg över alla koordinater, samt positionerar fordonet på en karta, lämpligtvis Google maps.
All data bör skickas som internettrafik i GSM-nätet, detta för att hålla kostnaderna nere samt att slippa en drös med sms i boxen. T ex så består koordinaten N:6544310 E:392560 inte av speciellt många byte, med mellanslag och kolon 18byte närmare bestämt, vilken människa som helst kan räkna ut att det krävs väldigt många positioneringar innan man bränt den första kronan.
Som ni säkert förstår så måste en SIMkortsläsare vara installerat för att betala kostnaden för GSM-trafiken. Det vet jag inte hur man löser, om det är svårt eller om det är en baggis?
Jag vill dock kunna kommunicera men enheten via sms, t ex "Stäng av" eller "Starta", jag vill även att eventuella inkommande sms ska vidarebifogas till min mobil.
Gissar att programmeringen för detta är den stora stötestenen, och jag ska glatt erkänna att jag har noll koll på det. Har till i vår på mig att sammanställa en sådan här enhet.
Vill även ha en NFC-kristall för att kunna läsa av ramnummer mm även om tjyven har slipat bort detta från ramen.
Det ska också tilläggas att batterierna för att driva enheten kommer vara externa och inte vara i anslutning till motorcykelns. Jag har inte heller nått oscilloskop att tillgå och jag har lite ont om plats så om ett sånt där litet fickoscilloskop räcker för ett sånt här bygge vore jag glad...?
Möjligt?
MVH en kille med jävligt mycket idéer men få genomförda, tyvärr...
Edit: Glömde säga att antennen bör vara en sådan här: http://www.electrokit.com/antenn-multib ... aste.48661