Böcker om elmotor ?
Böcker om elmotor ?
Är det någon som har tips om någon bra bok med fokus på elmotorer ? Inte bensindrivna där det finns en del att välja på som används tex i gymnasiet för de som ska bli bilmekaniker. Engelska eller svenska spelar mindre roll.
Re: Böcker om elmotor ?
Electric Motors and Drives hade vi som kursbok i en grundkurs i elektriska maskiner. Den är väl helt ok även om det hänt en del sedan den skrevs.
Elmaskiner är helt ok. Den utgör en tredjedel av Elkrafthandboken om man vill förkovra sig ytterligare i elektriciteten.
Tack för tipsen, jag ska låna hem dem via universitetsbiblioteken. Jag vet inte riktigt vad man ska ha för typ av motor det var det jag tänkte läsa mig till. Det jag funderar på är om skulle kunna bygga ihop en egen drejmaskin för ett bättre pris än de som finns i handeln idag ca 13-14000kr. Skivans vinkelhastighet måste kunna regleras med pedal och det måste ha ett moment som tål att man centrar leran i början av drejprocessen.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Låter lite som att gå över ån efter vatten!
Kan inte vara svårt att skapa bra drejförutsåttningar på ett modern sätt idag.
Det är bra att man anger syfte i frågan. Tack
Kan inte vara svårt att skapa bra drejförutsåttningar på ett modern sätt idag.
Det är bra att man anger syfte i frågan. Tack
Du kan kolla lite i min tråd där jag fixar med min mors drejskiva. Länk
Den drejskivan kan nog räknas som modern, tror nya byggs ungefär likadant.
DC motor och typ tyristorstyrning.
Jag har gått i tankarna att bygga en drejskiva, men inte blivit av.
Det borde vara ganska enkelt att bygga en egen drejskiva, det finns lösa aluminium skivor att köpa för några hundringar (tror man använder dom efter man drejat.)
Sedan behövs väl bara en ram, lite lager, remhjul och rem och något till stänkskydd.
Den drejskivan kan nog räknas som modern, tror nya byggs ungefär likadant.
DC motor och typ tyristorstyrning.
Jag har gått i tankarna att bygga en drejskiva, men inte blivit av.
Det borde vara ganska enkelt att bygga en egen drejskiva, det finns lösa aluminium skivor att köpa för några hundringar (tror man använder dom efter man drejat.)
Sedan behövs väl bara en ram, lite lager, remhjul och rem och något till stänkskydd.