Motorstyrningsfel på drejskiva.
Motorstyrningsfel på drejskiva.
Min mor har fel på sin drejskiva och jag med mina knapphändiga kunskaper har försökt felsöka den.
Den går väldigt ojämnt och nästan aldrig på fullt varvtal.
Jag har kunnat utesluta fel på motorn då drivspänningen till den varierar.
Här är några bilder på motor, kontroller och pot'en i fotpedalen. Hur fungerar den här typen av styrning? Är det någon typ av triac/trysistor "dimmning" med likriktning efter?
Kan felet bero på dålig kabel? Jag vet att den har blivit klämd ett antal gånger.
Jag har böjt runt över hela kabeln men felet har inte ändrat sig. Jag har inte heller känt att den blivit varm någonstans.
Jag har motionerat potentiometern i fotpedalen utan resultat.
Skulle jag gissa så ligger felet i styrkortet, men jag har varken kunskap eller verktyg att felsöka det.
Är det någon här som har några tips/idéer?
Ska kontakta återförsäljaren angående reservdelar men det skulle vara skönt med en plan B.
Den går väldigt ojämnt och nästan aldrig på fullt varvtal.
Jag har kunnat utesluta fel på motorn då drivspänningen till den varierar.
Här är några bilder på motor, kontroller och pot'en i fotpedalen. Hur fungerar den här typen av styrning? Är det någon typ av triac/trysistor "dimmning" med likriktning efter?
Kan felet bero på dålig kabel? Jag vet att den har blivit klämd ett antal gånger.
Jag har böjt runt över hela kabeln men felet har inte ändrat sig. Jag har inte heller känt att den blivit varm någonstans.
Jag har motionerat potentiometern i fotpedalen utan resultat.
Skulle jag gissa så ligger felet i styrkortet, men jag har varken kunskap eller verktyg att felsöka det.
Är det någon här som har några tips/idéer?
Ska kontakta återförsäljaren angående reservdelar men det skulle vara skönt med en plan B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
"Motionera" även pottarna på kortet, Piehr kolpot är ingen höjdare.
Hur många ledare är det till motorn, står något om serv... kan det finna ett tacho som ger signal tillbaka?
Protte
Hur många ledare är det till motorn, står något om serv... kan det finna ett tacho som ger signal tillbaka?
Protte
Jag ska prova att motionera trimpottarna också.
Det är två ledare till motorn, ingen återkoppling.
Ser ut att finnas en tacho ingång längst ner på kortet som inte används.
Det är två ledare till motorn, ingen återkoppling.
Ser ut att finnas en tacho ingång längst ner på kortet som inte används.
- prototypen
Titta på motorkolen att de löper lätt i sina hållare och att de inte är på väg att ta slut.
Det kan vara reglering med att mäta strömmen till motorn och om då kolen inte gör riktig kontakt så får ju styrningen spunk.
Protte
Det kan vara reglering med att mäta strömmen till motorn och om då kolen inte gör riktig kontakt så får ju styrningen spunk.
Protte
Ahh! Det tänkte jag inte på.
När jag kollade såg det ut att vara mycket kvar av kolen men jag kände aldrig på dom.
Skivan har inte gått speciellt mycket, hobbynivå sedan den var ny.
När jag kollade såg det ut att vara mycket kvar av kolen men jag kände aldrig på dom.
Skivan har inte gått speciellt mycket, hobbynivå sedan den var ny.
Nu har jag drejskivan hemma hos mig.
Jag har kollat så kolen rör sig fritt i hållarna och att dom inte är slut.
Jag har också motionerat alla trimpottar på kortet men motorn går ändå ojämnt.
Den kommer heller nästan aldrig upp i max varv.
Jag har mätt spänningen parallellt över motorn och den vandrar mellan ca 45-80V.
Jag tycker motorn går lika illa varm som kall.
Någon som har några andra tips?
Återförsäljaren som hon köpt skivan av kunde inte hjälpa henne med reservdelar/service.
Jag har kollat så kolen rör sig fritt i hållarna och att dom inte är slut.
Jag har också motionerat alla trimpottar på kortet men motorn går ändå ojämnt.
Den kommer heller nästan aldrig upp i max varv.
Jag har mätt spänningen parallellt över motorn och den vandrar mellan ca 45-80V.
Jag tycker motorn går lika illa varm som kall.
Någon som har några andra tips?
Återförsäljaren som hon köpt skivan av kunde inte hjälpa henne med reservdelar/service.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det där ser ut att vara ett KBIC styrkort, ta kontakt med deras support med en felbeskrivning så kanske de kan säga vad som felar.
http://www.kbelectronics.com/
http://www.kbelectronics.com/
Jag mailade kbelectronics i måndags men har inte fått något svar än.
Jag har även hittat tillverkaren av drejskivan och mailade dom idag.
Hur fungerar en sådan här drivare? Kompenserar den strömmen när den tappar varvtal?
Jag har även hittat tillverkaren av drejskivan och mailade dom idag.
Hur fungerar en sådan här drivare? Kompenserar den strömmen när den tappar varvtal?
Skulle gissa på PWM med strömåterkoppling via strömshunten med glasfiberstrumpa på.
Ok. Jag är själv inte så insatt.
Med tanke på benämningen på kortet så verkar det här vara en SCR drivare.
Har jag fattat rätt att den "klipper" växelspänningen mha typ trysistorer och sedan likriktar den?
Brukar man blanda PWM och SCR? Kanske är skitdumma frågor, men men...
Finns det några enkla knep för att felsöka lite själv? Den verkar ju inte allt för komplex, några OP, lite passiva komponenter och ett gäng trysistorer/triacer eller vad de kan tänkas heta.
Har tyvärr inget oscilloskop.
Skulle väl vara bra att testa byta motor men jag har ingen som passar rakt av. Jag har en liten 230V 600W men jag vill inte bränna något.
Hur fungerar det, är shunten anpassad efter motorn som drivaren är tänkt att driva?
Med tanke på benämningen på kortet så verkar det här vara en SCR drivare.
Har jag fattat rätt att den "klipper" växelspänningen mha typ trysistorer och sedan likriktar den?
Brukar man blanda PWM och SCR? Kanske är skitdumma frågor, men men...

Finns det några enkla knep för att felsöka lite själv? Den verkar ju inte allt för komplex, några OP, lite passiva komponenter och ett gäng trysistorer/triacer eller vad de kan tänkas heta.
Har tyvärr inget oscilloskop.
Skulle väl vara bra att testa byta motor men jag har ingen som passar rakt av. Jag har en liten 230V 600W men jag vill inte bränna något.
Hur fungerar det, är shunten anpassad efter motorn som drivaren är tänkt att driva?
Kan mycket väl vara en Tyristorstyrning. Styrd likriktarbrygga. Vilka betekningar har de svarta komponenterna på kylflänsen?
Alla fem är märkta D60I5L (nollan kan mycket väl vara ett O). Jag har inte hittat något när jag sökt.
Tre (av 5) av dom är även märkta K6 vilka borde vara dioder då det är tryckt D1, D2 och D3 på kortet där dom sitter.
Dom andra två har märkningen B7 och trycket på kortet för dom två är S1 resp S2.
Den vita IC (TLP3021) verkar vara en "photo-triac".
Sedan finns där två st OP: LM324N och LM358N.
Tre (av 5) av dom är även märkta K6 vilka borde vara dioder då det är tryckt D1, D2 och D3 på kortet där dom sitter.
Dom andra två har märkningen B7 och trycket på kortet för dom två är S1 resp S2.
Den vita IC (TLP3021) verkar vara en "photo-triac".
Sedan finns där två st OP: LM324N och LM358N.
Verkar vara dioder. Skall nog vara en 1 istället för I som 6015L?
Då hittade jag denna: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 5947_1.pdf
Då hittade jag denna: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 5947_1.pdf