Quadrocopter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Quadrocopter

Inlägg av Thorped »

Hejsan, funderar på att bygga en quadrocopter i brist på space (för att bygga en fräs) och annat att göra. Dock är jag helt ny på dessa saker även om jag både kört helikopter och flygplan.

Jag hade velat bygga en tämligen liten variant (ca 25-30cm mellan motorerna) av en kolfiberplatta på kanske 3mm? Säg gärna till om jag överdriver eller det motsatta, har ingen koll på vad som är lämpligt.
Motorerna jag har kollat på är dessa och jag har tänkt överdriva ackarna lite för att få längre flygtid så jag har tänkt mig fyra såna här, en monterad under varje arm.

Sedan hade jag även tänkt att sätta en liten videokamera på för att kunna visa live på en dator vart den är. Eventuellt även gps/glonass. Det speciella är dock att jag vill utveckla den för "datorkörning" med joystick, vet inte om någon annan har gjort det tidigare men jag är i behov av det (Finns det några kort för detta??). Sedan undrar jag även vilka frekvenser och band som är lämpliga att använda, tänker mig att jag ska kunna kommunicera, både styrning och video, inom en radie på 1km.

Kameran var tänkt att vara en bestyckad sådan här: http://www.chucklohr.com/808/C16/

Hoppas jag kan få lite tips så slänger jag även är ritning i dagarna om jag får tid. :)
Användarvisningsbild
drh

Re: Quadrocopter

Inlägg av drh »

Några tipps

3mm kolfiberplatta -lite väl tjock för en så liten maskin, du klarar dig bra med 1mm.
På en av mina större maskiner (7kg och 100cm mellan motorerna) där använder jag 2+2mm.

Gällande batterier, där skulle jag satsa på ett batteri.
Fyra batterier = onödig vikt, jobbigare att ladda, fler kablar och kontakter som är i vägen, större risk för störningar.

Frekvenser - 2,4Ghz
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Arducopter har som standard stöd för "datalänk" till en markstation där du också kan lyfta in en video-länk för att få "HUD-display". http://code.google.com/p/arducopter/

För bättre kontroll på flyghöjd så vill du ha sonar (ultraljudsmodulen) och för att få bättre kontroll på att den driver i sidled så vill du ha Opticalflow.

Flygtid för en Quadrocopter är väldigt kort så man hinner inte flyga så långt innan batteriet är slut.

Underskatta inte mängden jobb med felsökning och reparationer. Börja med det enklast och addera funktioner vart efter du får kontroll.

Prio 1 för din "frame" är att den ska tåla en krasch så bra som möjligt. Propellrarna / motor är inte det som ska ta i marken först. "Stötfångare" och skumgummi spara mycket tid.

Du kommer att krascha ganska mycket bara för att få alla inställningar att stämma.

Du vill ha "lift-off" vid ca 60% - 70% gaspådrag. Köp en motor och en propeller och mät vad du får för kraft.

Bästa motorerna för små är:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8622
http://www.ebay.co.uk/itm/10x4-5-CW-CCW ... 2c62c880f2
(köp fler motorer och propellrar än vad du behöver så att du har i reserv)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

drh:Anledningen till att jag tänkte ha 4ackar var att dom inte skulle sitta i vägen för kameran, har jag en ack så får ju den sitta i mitten och då är den lite i vägen alternativet är att ha två ackar eller sätta en på ovansidan. Men efter att ha kollat lite på Hobbyking så hittade jag två par ackar som skulle passa bättre för att ha en på varje arm, faktum är att dom nog är gjorda för det samt att jag får 4000mAh av en vikt på 218g länk. Dock går jag nog upp till 1,5 eller 2mm för att vara på den säkra sidan.

Räcker 2,4GHz bandet för km radie för både styrsignal och video!?

netrunner: Dom länkarna gjorde mig på gott humör! Då behöver jag inte programmera lika mycket :)

Men vad är flygtiden ungefär? Väldigt kort flygtid var det på mitt gamla flygplan, det kunde max vara uppe i 2min och det måste väl en quad slå? Helikoptrar kan ju vara uppe i en halvtimme så det måste väll vara närmare det?

Finns det färdiga ultraljudsmoduler för quadar eller blir man tvungen att bygga nått eget?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

netrunner: Tänk på att många av fartreglagen idag har gått över till processorer från SiLabs
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Throped:
De där accarna är till för airsoftprylar. 2000mAh i 2s och 15C är rätt klent. Antingen seriekopplar du dem i och får 4s och 2000mAh och ett max strömuttag om 30A, eller så paralellkopplar du och får 2s 4000mAh med ett max strömuttag om 60A.
För att det ska gå att flyga med dessa setuper måste du ha en extremt lätt quad, jag brukar köra 3s 2200mAh med 30-40C, och även då blir accarna ordentligt varma och mår inte riktigt bra.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

LaRdA skrev:netrunner: Tänk på att många av fartreglagen idag har gått över till processorer från SiLabs
Det fina med hängivna multicopterbyggare är att de åstadkommit dedikerad firmware för SiLabs-baserade fartreglage oxå... http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1686498
Skriv svar