Kapad glödlampa

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Wedge

Kapad glödlampa

Inlägg av Wedge »

Har så smått börjat med julprojektet, RGB-LEDs i julgranen :)
Stötte på ett litet problem... konvertering av gamla ljusgransbelysningen... ville ha skalet av glödlampan intakt och smyga in LEDen ungefär där gängorna normalt slutar. Det slutade med en hög små glasflisor :vissla:
Är öppen för förslag på lösning... antingen hur man kan överväga att försöka kapa bort gängorna, eller finns det färdiga "skal" att köpa månntro?
blueint
Kontakt:

Re: Kapad glödlampa

Inlägg av blueint »

Plocka bort glaset och sätt dit RGB-lysdioden. Doppa den sedan i transparent plastmassa?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Nä, nu förstod vi nog inte varandra... Det är glasdelen av lampan i julgransljuset jag vill ha kvar. Eller nåt som liknar den väldigt mycket.
LoftTomte
Kontakt:

Inlägg av LoftTomte »

Värm med en liten gasbrännare.. Då lossnar fogmassan typ.. Eller brassa på lite extra så smälter aluminiumfoten av.....
Jag brukade göra så och stoppa ngn figur och en joulethief i bubblan. Gömma batteriet i sockeln och limma ihop.
Alltid ql med en oinkopplad men lysande glödlampa ifickan... att hålla ovanför huvudet om man får ngn ide.....

Svårast var att få både sockeln och glaset helt. Brukade bara få antingen eller men efter ett par stycken är det bara att para...

Bubblan är sluten... för att öppna upp botten (den delen i sockeln) lyckades jag bäst med tejp och liten diamantnålfil...
//p
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vill minnas att det finns ett "partytrick" att det går att klippa glas med vanlig sax om man håller sig under vattnet?
LoftTomte
Kontakt:

Inlägg av LoftTomte »

Du kan kapa en glasflaska på mitten med ett snyggt snitt genom att fylla på olja till önskat kapställe och sedan kasta i en glödgad järnstav....
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Har även sett att en glödgad koppartråd kan kapa glas, genom att man värmer upp den och virar runt stället, slutligen tvinnar ihop den sedan när den krymper av kylningen så säger det KLICK!

Har inte testat själv dock.

Annars heter nog lösningen diamant/kormant.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

LoftTomte skrev:Du kan kapa en glasflaska på mitten med ett snyggt snitt genom att fylla på olja till önskat kapställe och sedan kasta i en glödgad järnstav....
Jag anar att det är en bra idé att välja en olja som inte brinner så bra, eller? :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

flamhärdig olja brukar väl heta PCB och liknande, eller är baserad på kisel eller fluorider - ingen man vill sniffa på under några som helst omständigheter, särskilt inte om det är lite värmebehandlat innan...

Man häller väl väldigt heta stålbitar i olja mest hela när man kommer till anlöpning och härdning - visst det blir säkert mer eller mindre rökmoln, men brinner knappast mer än kort stund om det nu brinner alls.

vitsen här är att metallstaven skall hetta upp oljan till typ 300 grader väldigt snabbt i ett tunt skikt på ytan och av värmeutvidningen i glaset när den i sin tur värms av heta oljan så knäcks glaset just där
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det finns färdiga att löpa. Dock endast vita. Men letar man så kanske man kan hitta med RGB också. :)
http://www.ledbutik.se/blogg/led-belysn ... -lysdiode/
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett bomullssnöre indränkt i rödsprit viras runt glaset och antänds, direkt när det brunnit ut kyls glaset i kallt vatten. Klick. (Har testat) :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det tipset låter lite som pentylstubin på hobby-nivå.
Vet du om det fungerar att kapa t.ex. en drickaflaska med samma teknik?
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

De verkar funka ;)

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, kom ihåg bara att ha skyddsbrillor och tjocka handskar om ni laborerar med att chockkyla glas.
Även om det ytterst sällan "detonerar" med dessa metoder kan man skära sig rejält (tro mig, jag vet...) :)
Skriv svar