Har så smått börjat med julprojektet, RGB-LEDs i julgranen
Stötte på ett litet problem... konvertering av gamla ljusgransbelysningen... ville ha skalet av glödlampan intakt och smyga in LEDen ungefär där gängorna normalt slutar. Det slutade med en hög små glasflisor
Är öppen för förslag på lösning... antingen hur man kan överväga att försöka kapa bort gängorna, eller finns det färdiga "skal" att köpa månntro?
Värm med en liten gasbrännare.. Då lossnar fogmassan typ.. Eller brassa på lite extra så smälter aluminiumfoten av.....
Jag brukade göra så och stoppa ngn figur och en joulethief i bubblan. Gömma batteriet i sockeln och limma ihop.
Alltid ql med en oinkopplad men lysande glödlampa ifickan... att hålla ovanför huvudet om man får ngn ide.....
Svårast var att få både sockeln och glaset helt. Brukade bara få antingen eller men efter ett par stycken är det bara att para...
Bubblan är sluten... för att öppna upp botten (den delen i sockeln) lyckades jag bäst med tejp och liten diamantnålfil...
//p
Har även sett att en glödgad koppartråd kan kapa glas, genom att man värmer upp den och virar runt stället, slutligen tvinnar ihop den sedan när den krymper av kylningen så säger det KLICK!
LoftTomte skrev:Du kan kapa en glasflaska på mitten med ett snyggt snitt genom att fylla på olja till önskat kapställe och sedan kasta i en glödgad järnstav....
Jag anar att det är en bra idé att välja en olja som inte brinner så bra, eller?
flamhärdig olja brukar väl heta PCB och liknande, eller är baserad på kisel eller fluorider - ingen man vill sniffa på under några som helst omständigheter, särskilt inte om det är lite värmebehandlat innan...
Man häller väl väldigt heta stålbitar i olja mest hela när man kommer till anlöpning och härdning - visst det blir säkert mer eller mindre rökmoln, men brinner knappast mer än kort stund om det nu brinner alls.
vitsen här är att metallstaven skall hetta upp oljan till typ 300 grader väldigt snabbt i ett tunt skikt på ytan och av värmeutvidningen i glaset när den i sin tur värms av heta oljan så knäcks glaset just där
Ja, kom ihåg bara att ha skyddsbrillor och tjocka handskar om ni laborerar med att chockkyla glas.
Även om det ytterst sällan "detonerar" med dessa metoder kan man skära sig rejält (tro mig, jag vet...)