Vi har på jobbet ett en Motoman NX100 styrenhet med tillhörande robot.
Kylsytemet är en Techna som kyler två st punktsvetsar, som i dag läget är helt oberoende av vad roboten hittar på, vilket kan med föra "visst" städjobb ibland.

Det jag skulle vilja ha lite ideér på är hur man skulle kunna lösa detta.
Min första tanka var att använda sig utav en tryckgivare på TUR vattnet i från kylanläggningen, som i sin tur ligger kopplat på säkerhetsslingan för roboten.
Så om roboten av någon anledning skulle knäcka en elektrod så skall givaren känna av tryckfallet och ge signal till roboten att stanna, och även slå av kylningen.
Ett problem med detta är att det inte är ett trycksatt system utan det tryck som finns är från motståndet i slangar och svetsar.
Detta kan ju ge start problem, som kanske kan gå att kring går med ett tidrelä eller liknande.
Ett förslag jag fick av en var en flottör i ett plast rör som känner av vatten nivån med hjälp av en induktiv givare, visst detta fungerar den stannar ju om vattnet går så att säga, men då hinner en del vatten att försvinna, och den blir eventuellt känslig för vatten nivån.
I värsta fall så får vi väll ställa ner motståndet på roboten så att den inte orkar knäcka elektroder, men då blir det väll en slurbt i varje vändning...

//Hannes
EDIT: Ändrat topic till något jag själv förstår...