Motoman NX100 + Techna kylsystemsövervakning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Repaterion

Motoman NX100 + Techna kylsystemsövervakning.

Inlägg av Repaterion »

Hej hej.

Vi har på jobbet ett en Motoman NX100 styrenhet med tillhörande robot.
Kylsytemet är en Techna som kyler två st punktsvetsar, som i dag läget är helt oberoende av vad roboten hittar på, vilket kan med föra "visst" städjobb ibland. :roll: 10L glykolvatten rockar inte att damsuga upp...

Det jag skulle vilja ha lite ideér på är hur man skulle kunna lösa detta.
Min första tanka var att använda sig utav en tryckgivare på TUR vattnet i från kylanläggningen, som i sin tur ligger kopplat på säkerhetsslingan för roboten.

Så om roboten av någon anledning skulle knäcka en elektrod så skall givaren känna av tryckfallet och ge signal till roboten att stanna, och även slå av kylningen.
Ett problem med detta är att det inte är ett trycksatt system utan det tryck som finns är från motståndet i slangar och svetsar.
Detta kan ju ge start problem, som kanske kan gå att kring går med ett tidrelä eller liknande.

Ett förslag jag fick av en var en flottör i ett plast rör som känner av vatten nivån med hjälp av en induktiv givare, visst detta fungerar den stannar ju om vattnet går så att säga, men då hinner en del vatten att försvinna, och den blir eventuellt känslig för vatten nivån.

I värsta fall så får vi väll ställa ner motståndet på roboten så att den inte orkar knäcka elektroder, men då blir det väll en slurbt i varje vändning... :doubt:

//Hannes
EDIT: Ändrat topic till något jag själv förstår...
H.O

Re: Motoman NX100 + Techna kylsystemsövervakning.

Inlägg av H.O »

En flödesgivare/vakt på returen? Om det borde vara flöda men givaren inte indikerar det - stoppa pump (eller stäng ventil eller vad det nu är) och robot.
Norpan

Inlägg av Norpan »

En flödesgivare på returen kopplad till självhållningen på kontaktorn som matar pumpen, och en återfjädrande förregligsknapp parallellt med flödesgivaren för att kunna starta.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Den har vi inte tänkt på :D
Får ha två, då det är två svetsar.
Att lägga två flödesgivare i en AND krets är ju en skitsak.
Två liknande denna borde ju lösa det.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19326
H.O

Inlägg av H.O »

Ja visst, just den där är ju en flödesgivare som ger ett pulståg vars frekvens står i proportion till flödet. Om du inte måste kunna mäta det verkliga flödet och/eller justera växlingspunkten så finns det enklare och billigare flödesvakter (on/off) med fast växlingspunkt, t.ex 37-599-81 (den finns i flera versioner för olika flöden).
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Sant så sant en vakt räcker länge, får kolla upp min/max flöden och arbetstryck på systemet.
Efter detta så får vi helt enkelt kontakta den lokala lysmasken.

Sedan får jag helt enkelt återkomma med resultatet.

Det roligaste med detta projekt blir att jag får börja programmera ordentligt i roboten och inte bara ändra MOVL & MOVJ etc etc det var kul i två veckor ungefär :doubt:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Har du inte en trycktank till kylvattnet borde inte arbetstrycket på systemet spela nån större roll, då vakten sitter på returen.
Skriv svar