Raketbygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virror
Kontakt:

Raketbygge

Inlägg av Virror »

Funderar att tillsammans med en kompis bygga en raket driven på zinkit (20% svavel 80% zink). Har läst att det kommer att bildas ett inre tryck på ca:175kp, frågan är då hur tjock godstjocklek behöver man om man ska ha ett stålrör som motorhölje?
Senast redigerad av Virror 22 juli 2005, 13:00:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Helt osökt undrar jag vad det här har med elektronik att göra...
Kan tyvärr inte besvara din fråga
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag funderar mest på hur man bygger en raket av en kompis? Men nåja, antar att du tänkt han ska svälja zinkitet, och sedan blidas ett ca 175KPa övertryck i kallingarna? :humm:
Jag skulle föreslå att du utgår ifrån designen på en toastol, då den normalt klarar ganska stora övertryck. Diametern på röret borde ju då vara linjärt med diametern på din kompis.

Lycka till, och för en gångs skull önskar jag slippa se bilder från detta projekt!

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tyvärr vet jag inte svaret på frågan, det borde gå att googla rätt på.

Däremot är det enkelt att få det ontopic, många raketbyggare har kameror, datalänkar, loggers och gps i raketerna, skulle vara coolt att testa nån gång.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Vet att det kanske är endel offtopic, kanske skulle ha laggt det i övrigt istället, om det är så petigt kan ju någon flytta det. Dock ska ju självklart en del elektronik med upp i luften, som höjdmätare och accelerometer och dylikt.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Kanske inte har så mycket med elektronik att göra men om det är ett circulärt rör så använd ångpanneformlerna (leta i nån hållfastighetbok) och räkna ut spänningen i materialet. Sen är det bara att hitta ett material som klarar den belastningen. Gissar på att skruvar och annat kommer att slitas av först innan röret spricker så glöm inte räkna på hålkantstryck och tjuvspänning i skruvarna också.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ja, det är inte för inte "raketforskare" har blivit en term. :D
Finns det inga andra som gjort samma sak, som dessutom har publicerat lite material på nån hemsida?
Du får det att låta som en vanlig sak det där zinkit som drivmedel. :)
Annars kan du ju kolla på en pulsjetmotor! Då kan du släpa upp en hel stordator i rymden! :D

Mvh
speakman
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Haha, jo zinkit är inte så ovanligt till raketer, men jag har sökt massor men inte hittat nått vettigt, bara lite här och lite där, ska fortsätta att försöka googla lite.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Föresten, någon som har någon ide hur man mäter trycket på en raketmotor som sitter fast i backen(det trycket som får den att åka framåt, inte innre tryck eller nått)? Vilka sensorer man kan tänkas använa för detta ändamål?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Du kan ju tex avfyra den mot en våg, tex badrumsvåg eller göra en vinkelanordning så den drar i en våg tex fiskevåg.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jo, det är ju enklast, det är bara det att det kan bli rätt bra tryck från 1,2kg zinkit så jag vet inte om vågen pallar med...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Då får du fixa en hävarm.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Smart, skulle dock vara bra om man kunde få mätdata digitalt så man kan analysera i datorn senare, funderade på om det går att använda töjningsgivare och en balk?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hm fick en annan ide annars. Om du tex ställer en tung sak på en badrumsvåg. Tex en sten som väger 100kg. Så förtöjer du den i raketen och avfyrar. Om vikten minskar till tex 80kg vet man ju att kraften är 20kg. Kan det funka?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det var ju en kul ide, men två saker, det är ju bra om man kan sätta fast raketen på nått sätt, och för det andra skulle jag som sagt hellst vilja ha ut en digital signal.

Hittar inga töjsensorer på elfa, är jag bara dålig på leta eller?
Skriv svar