Raketbygge
Raketbygge
Funderar att tillsammans med en kompis bygga en raket driven på zinkit (20% svavel 80% zink). Har läst att det kommer att bildas ett inre tryck på ca:175kp, frågan är då hur tjock godstjocklek behöver man om man ska ha ett stålrör som motorhölje?
Senast redigerad av Virror 22 juli 2005, 13:00:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag funderar mest på hur man bygger en raket av en kompis? Men nåja, antar att du tänkt han ska svälja zinkitet, och sedan blidas ett ca 175KPa övertryck i kallingarna?
Jag skulle föreslå att du utgår ifrån designen på en toastol, då den normalt klarar ganska stora övertryck. Diametern på röret borde ju då vara linjärt med diametern på din kompis.
Lycka till, och för en gångs skull önskar jag slippa se bilder från detta projekt!
Mvh
speakman

Jag skulle föreslå att du utgår ifrån designen på en toastol, då den normalt klarar ganska stora övertryck. Diametern på röret borde ju då vara linjärt med diametern på din kompis.
Lycka till, och för en gångs skull önskar jag slippa se bilder från detta projekt!
Mvh
speakman
Kanske inte har så mycket med elektronik att göra men om det är ett circulärt rör så använd ångpanneformlerna (leta i nån hållfastighetbok) och räkna ut spänningen i materialet. Sen är det bara att hitta ett material som klarar den belastningen. Gissar på att skruvar och annat kommer att slitas av först innan röret spricker så glöm inte räkna på hålkantstryck och tjuvspänning i skruvarna också.
Ja, det är inte för inte "raketforskare" har blivit en term. 
Finns det inga andra som gjort samma sak, som dessutom har publicerat lite material på nån hemsida?
Du får det att låta som en vanlig sak det där zinkit som drivmedel.
Annars kan du ju kolla på en pulsjetmotor! Då kan du släpa upp en hel stordator i rymden!
Mvh
speakman

Finns det inga andra som gjort samma sak, som dessutom har publicerat lite material på nån hemsida?
Du får det att låta som en vanlig sak det där zinkit som drivmedel.

Annars kan du ju kolla på en pulsjetmotor! Då kan du släpa upp en hel stordator i rymden!

Mvh
speakman