Behöver fixa ett lite vassare nätaggregat för mina motorexperiment. Finns ju mycket färdigt, men känner att jag gärna lär mig något på vägen och vill helst åtminstone till viss del bygga själv.
Vad jag vill att strömförsörjningen ska kunna göra:
ge ut minst 1.5A 24v, 1.5 a 12v, 1.5a 5v samtidigt, så alltså 4.5A totalt
Lösningarna jag funderat på:
1. köpa till exempel denna: http://svebry.noxshop.se/?category_id=4 ... d=22-10024, 24V 4,5A, för att sedan med hjälp av t.ex lm317 få ut övriga spänningar parallellt.
2. börja från scratch med transformator (kräver ju dock lite mer för att få det bra), har dock svårt att hitta transformatorer med de egenskaper jag söker, det optimala hade varit en med center tap, så jag får ut både 24 och 12 (medveten om att likriktarbryggan ökar 18 vac till ca 24, så är väl egentligen 18/9) men lyckas inte hitta någon hos de vanliga butikerna jag brukar handla från, har funderat på att istället köpa 2 st 12v, varav den ena ligger på 4,5 a, och den andra 1.5, och koppla + på 4.5-trafon till - på 1.5, för att på detta sätt få samma resultat.
3. använda något av de överblivna ATX-agg jag har liggande, dock finns det en hel del saker som avskräcker mig här, dels onödigt mycket ström, 15A 12v på det minsta jag har, men alldeles för lite på -12 för att kunna köra 24v mellan +12 och -12, vill dessutom helst ha 0 som GND. Utanför mitt bekvämlighetsområde för vad jag känner mig någorlunda säker att greja med också.
Antar att alternativ 1 är det smidigaste, då den ska vara kortslutningsskyddad och överspänningsskyddad, samtidigt vore det kul att lära sig lite mer, bygga ett från grunden och verkligen förstå hur det fungerar. Någon som har tips på var jag kan få tag på transformatorer? eller helt enkelt vill avråda mig från hela grejen?