Löjligt enkel fråga: seriekoppling av fläktar och strömk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
albrektson

Löjligt enkel fråga: seriekoppling av fläktar och strömk

Inlägg av albrektson »

En löjligt enkel fråga som jag dock behöver ett svar på så att jag inte gör nåt dumt ;)

Så här på sommaren är det ju ofantligt varmt överallt (förhoppningsvis) och en aircondition vore inte fel. Har man inte råd med det kan man ju köra en fläkt. Eller som jag vill... bygga in 8st 120mm fläktar i myggnätsburen jag har i fönstret.

På fläktarna står det 12V 0.2amp (likström så klart) - dessa vill jag seriekoppla (om det inte finns någon bra anledning att parallellkoppla dem?) och plugga in på någon form av vanlig adapter.
Då är frågan: vilka parametrar ska adaptern ha? (0.2A * 8 = 1.6A... 12v, 1.6Amp?) eller är jag helt ute o cyklar? :?

Vore även kul att veta om man kan köpa en sån nånstans eller om man måste bygga en (och i så fall, har nån några tips? bara jag vet vad jag behöver och med vilka siffror så är lödande och trixande inga problem - vill bara inte göra som när jag var 8 (för många många år sen) och byggde min egen likriktare utan att ha lärt mig nåt om motstånd... som ni förstår sa det pang vid inkoppling och jag varken såg eller hörde nåt på ett par minuter. Klockrent att göra i smyg mitt i natten för övrigt då ingen märker om huvudsäkringen går :oops:

Tacksam för svar snarast (är ju trots allt varmt som sagt).

MVH / Johan Albrektson
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det stämmer bra. Om du parallellkopplar. Annars blir det 96V 0,2A. Men det är nog inte att rekomendera att testa det. Det gå ju tex med ett PC nätagg. Eller ett vanligt clasohlsson agregat. Eller kanske en bil laddare. Du kan nog hitta något som funkar.
albrektson

... följdfråga...

Inlägg av albrektson »

Om jag bara får tag på en t.ex. 12V @ 2.0 Amp, kan jag köra den rak av eller ska jag klämma in ett lämpligt motstånd för att inte bränna allt?

Samt vad händer om jag kör lägre Volt-tal eller lägre Amp-tal? långsammare rotation på fläktarna eller ingen funktion alls?

Tack!
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fläktarna drar den ström de behöver om de bara får korrekt spänning. Det som är angivet är ett max-värde som fläkten kan dra, så du behöver en källa som kan ge *minst* så mycket ström (* antal fläktar) för att den garanterat ska kunna driva fläktarna.

Om du sänker/höjer spänningen så minskar/ökar varvtalet.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du behöver lite marginal i strömväg också när alla fläktar ska starta samtidigt, annar riskerar du överbelasta din strömkälla. Alltså ska den kunna ge minst 2,0 A. Spänningen är antagligen inte så viktig. Fläktar är normalt toleranta och kan drivas på det det mesta mellan 6 - 15 V utan att ta skada, med annan rotationshastighet som resultat.
Daffe

Inlägg av Daffe »

Klart att du skall parallellkoppla fläcktarna. Använder du en adapter med exakt rätt parametrar (12 v 1,6 Amp) så kommer adaptern säkerligen att bli varm, och Volten sjunker kanske till 10-11 volt, med påföljd att farten också sjunker, så använd gärna ett högre Amperetal 2,5-3,0 Amp på adaptern.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fast å andra sidan drar fläktarna förmodligen betydligt mindre än vad märkningen säger, så har det varit på alla jag mätt på iaf.

Kollade t.ex. en jag hade liggande nu, den är märkt 250mA men drar bara c:a 100mA när den är igång, och 160mA vid start.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter helt klart som ett jobb för en gammal AT-nätdel, de kan man ju i princip få gratis.
albrektson

Frustration...

Inlägg av albrektson »

Stort tack till alla svar på mina frågor! Bästa forumet jag någonsin använt verkligen!

Har letat runt som faan överallt efter gamla o nya 12V DC-adaptrar med nånstans i närheten av 1.6A+ (gärna upp emot 3A som ni rekommenderade).... Verkar dock vara extremt ovanligt. Som bäst har jag hittat en AC-adapter som jag i en parallell tråd försöker klura ut hur man konverterar till en DC-adapter - och den är bara precis på 1.6A (även om den har en rejäl kylkloss i sig). i DC-väg är det bästa jag sett nånstans kring 1.25A (clas ohlson då) utan att det var ett monster i både prislapp och storlek...

AT-nätagg är en enkel lösning som dock har sin estetiska nackdel (vilket i det här fallet spelar en del roll faktiskt). Har till o med rotat runt i skrotuppsamlingen på den lokala återvinningsstationen utan att komma över 800 mA :shock: ... Nån som har några tips? Verkar vara extremt ovanligt med 12V DC @ 1.6+ A... !!

Hjälp?
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

en väggbula som lämnar 1.6A får du nog leta länge efter.. om du inte har tur och hittar en switchad sådan.. titta hellre efter en nätdel till en skrivare eller scanner istället, det kan hända att dom levererar en något högre spänning men dom brukar kunna lämna runt två ampere eller därikring. :)
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Angående adaptrar så funkar dessa säkert utmärkt:

Clas Ohlson:
32-5282 13.2V utspänning, kan leverera 60W -> 4.5A
32-6318 Justerbar utspänning, 3/5/6/9/12/13,8V. Max belastning 3-12V 2,5Amp, 13,8V 2,2Amp.

båda kostar 295:-, den andra är att rekommendera, då du kan justera utspänningen på den (och därmed fläkthastigheten)

Annars kan jag rekommendera 32-8529, med 20 olika utspänningar från 5V till 24V.

Lycka till :)
frejo

Inlägg av frejo »

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303993&cks=PRL

270W för samma peng ;)

Fast det brukar inte vara svårt att få tag på ett gammalt AT/ATX nätagg, har säkert hittat ett tiotal i vårat soprum, de flesta fungerar
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Å andra sidan måste man lasta utspänningarna med dummylaster om man inte nyttjar dem för att agget skall vara glad. :) Det är nog inte 270W i 12V, men säkerligen mer än tillräckligt :D

/K
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

PSU 300W för 135 kr (kräver trivial hacking) http://www.webhallen.com/prod.php?id=13546

http://www.clasohlson.se
32-8529 Batterieliminator max 35W 295kr
eller:
2st 32-4962 Batterieliminator 79kr
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En liten tanke rörande att serikopla fläktar. Ett varv som jag helst inte villnämna vid namn tyckte att det var en listig idé att seriekoppla två 12 V fläktar för att slippa leta reda på en 24 v fläkt eller fixa 12V. Fungade jättebra ett tag.. till dess fläkt nummer 1 skar i lagren, stannade och ville dra en högre ström - ledde till att det blev 17 V till fläkt nummer 2 och efter någon dag med 17 så började den brinna och förstörde elektronik för ett par hundratusen kronor..... Sensmoral - seriekoppla inte saker som inte drar konstant ström jämnt om haveribetenden eller tåligheten på ingående delar klarar hela matningsspänningen utan brand eller liknande otrelvligheter..
Skriv svar