Om jag skulle förse en DIY-CNC med rundmatningsbord, skulle jag speca så här:
1. Rundmatningsbordet skall drivas med snäckskruv och ha utväxling 90:1.
2. Pinjongen skall vara lagrad i en excentrisk hylsa så att man kan "vrida in" den mot snäckhjuletför att reducera backlash.
3. Snäckskruv och snäckhjul skall vara lagrade i nållager både axiellt och radiellt.
4. 100-125mm bord-diameter bör räcka långt. Tänk på att gjutjärn är tungt. Om man måste gå upp till större chuck,
kan man bara göra enkla distanser att palla upp rundbord och dubbdocka med.
Utgå från manuella rundbord och konvertera för motordrift:
Välj ett 4" H / V-rundbord med utväxling 90:1 och med justerbar pinjong. Kina-rundborden kostar ca 2000kr i Sverige.
Tillverka eller låt tillverka erforderliga konverteringsdetaljer.
Köpa färdiga 4:e axlar:
LittleMachineShop's helt färdiga för $850 är väl rena klippet, men jag gillar inte den höga utväxlingen på 40:1. Annars kan man bara köpa till en 100mm 4-backschuck här hemma på OTD-Tools och montera på.
http://www.littlemachineshop.com/produc ... 1034788869
Sorotec's 100mm variant har en bättre utväxling, 70:1, och inkluderar också en 3-backschuck. Dubbdocka ingår ej, och priset 1 149 Euro är lite vasst, men tycker att det verkar vara en bra kandidat, speciellt om man kan efterjustera snäckskruven på den.
http://www.sorotec.de/shop/product_info ... 100mm.html
Tyvärr har de mindre rundborden begränsade genomgångshål. Verkar vara svårt att hitta något annat än MK2 där.
Om man är lite radikal, kanske man kan lämna in den för att trådgnista upp hålet till så stort som centrumspindelns konstruktion tillåter.
"Tror inte att nållager hjälper ett jota, det är ju pinjongen (worm wheel) som man ska fiffla med."
Där tycker jag att du har helt fel! Om inte axlarna är perfekt lagrade både axiellt och radiellt, får du precision därefter.
Allt som glappar förstör precision. Motorn går sina steg, men mekaniken levererar inte.
"POS hittade en på ebay men den var lite liten(?) och den saknade "Centre bore"."
Vet inte riktigt, men tycker de här direktdrivna med rem borde ha svårt att stå emot fräskrafterna. Jag skulle inte satsa på nån sån i alla fall.
"6" modellen som är CNC konverterad kostar £486 + £102 för en 4 backs chuck + £78 för tail stock + frakt = över 7000 SEK"
Tycker du att det är för dyrt för ett färdigt komplett paket? Välkommen till verkligheten!
Skissa lite vad det kostar att konvertera från manuella varianter, eller att köpa "riktiga" grejor från CNC-industrin. Om det är bra grejor, slå till!
Tänk på att detta rundbord kanske skall följa med till något framtida mer avancerat bygge. Då har du ju redan ett kvalitetsenhet att tillgå.
Dock tycker jag att denna kanske blir lite för stor / tung för en DIY-maskin.