Köpråd för 4:e axel/rundmatningsbord till min CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ove

Köpråd för 4:e axel/rundmatningsbord till min CNC

Inlägg av ove »

Jag är sugen på en 4:e axel till min CNC fräs.

POS hittade en på ebay men den var lite liten(?) och den saknade "Centre bore".

Little machine shop har ett 4" och ett 6" rundmatningsbord som ser bra ut men hur vet man om det är bra eller en massa backlash och problem?
Man kan CNC konvertera dessa rundmatningsbort själv relativt enkelt men dom som redan är CNC konverterade har extra nållager monterade för att minska backlash...

Jag har 200mm mellan bordet och Y axeln så jag kan troligen använda ett 6" rundmatningsbord.

Arc Euro Trade höjde priset på rundmatningsborden under tiden jag försökte bestämma mig så jag är lite sur på dom :evil:

Finns det andra rundmatningsbord och/eller leverantörer som är lämpligare/bättre/billigare?
m_thread

Re: Köpråd för 4:e axel/rundmatningsbord till min CNC

Inlägg av m_thread »

Hej

Sorotec har rundmatningsbord med stegmotorer och utväxlingar som är avsedda för cnc maskiner. Dock så verkar deras sida vara nere just nu.

/Fredrik
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

har extra nållager monterade för att minska backlash
Tror inte att nållager hjälper ett jota, det är ju pinjongen (worm wheel) som man ska fiffla med.
ove

Inlägg av ove »

Det är "Needle Roller Thrust Bearings" och jag antar att de sitter på pinjongen så det borde hjälpa lite om dom har gjort rätt?!

6" modellen som är CNC konverterad kostar £486 + £102 för en 4 backs chuck + £78 för tail stock + frakt = över 7000 SEK :shock:
Vet man inte att det är bra saker man köper så kan man bli lite osäker
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det var dyrt som attan, lika bra att leta efter en begnagad och ordna till med eget motor montage.
Här en begnagad som kanske kunde vara en grund att bygga på http://www.jjprodukter.se/images/snabbd ... %20001.JPG

Han vill ha 2600+moms för den
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Drift och underhållsteknik har en del rundmatningsbord.
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=673
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Om jag skulle förse en DIY-CNC med rundmatningsbord, skulle jag speca så här:

1. Rundmatningsbordet skall drivas med snäckskruv och ha utväxling 90:1.
2. Pinjongen skall vara lagrad i en excentrisk hylsa så att man kan "vrida in" den mot snäckhjuletför att reducera backlash.
3. Snäckskruv och snäckhjul skall vara lagrade i nållager både axiellt och radiellt.
4. 100-125mm bord-diameter bör räcka långt. Tänk på att gjutjärn är tungt. Om man måste gå upp till större chuck,
kan man bara göra enkla distanser att palla upp rundbord och dubbdocka med.

Utgå från manuella rundbord och konvertera för motordrift:
Välj ett 4" H / V-rundbord med utväxling 90:1 och med justerbar pinjong. Kina-rundborden kostar ca 2000kr i Sverige.
Tillverka eller låt tillverka erforderliga konverteringsdetaljer.

Köpa färdiga 4:e axlar:
LittleMachineShop's helt färdiga för $850 är väl rena klippet, men jag gillar inte den höga utväxlingen på 40:1. Annars kan man bara köpa till en 100mm 4-backschuck här hemma på OTD-Tools och montera på.
http://www.littlemachineshop.com/produc ... 1034788869

Sorotec's 100mm variant har en bättre utväxling, 70:1, och inkluderar också en 3-backschuck. Dubbdocka ingår ej, och priset 1 149 Euro är lite vasst, men tycker att det verkar vara en bra kandidat, speciellt om man kan efterjustera snäckskruven på den.
http://www.sorotec.de/shop/product_info ... 100mm.html

Tyvärr har de mindre rundborden begränsade genomgångshål. Verkar vara svårt att hitta något annat än MK2 där.
Om man är lite radikal, kanske man kan lämna in den för att trådgnista upp hålet till så stort som centrumspindelns konstruktion tillåter.

"Tror inte att nållager hjälper ett jota, det är ju pinjongen (worm wheel) som man ska fiffla med."
Där tycker jag att du har helt fel! Om inte axlarna är perfekt lagrade både axiellt och radiellt, får du precision därefter.
Allt som glappar förstör precision. Motorn går sina steg, men mekaniken levererar inte.

"POS hittade en på ebay men den var lite liten(?) och den saknade "Centre bore"."
Vet inte riktigt, men tycker de här direktdrivna med rem borde ha svårt att stå emot fräskrafterna. Jag skulle inte satsa på nån sån i alla fall.

"6" modellen som är CNC konverterad kostar £486 + £102 för en 4 backs chuck + £78 för tail stock + frakt = över 7000 SEK"
Tycker du att det är för dyrt för ett färdigt komplett paket? Välkommen till verkligheten!
Skissa lite vad det kostar att konvertera från manuella varianter, eller att köpa "riktiga" grejor från CNC-industrin. Om det är bra grejor, slå till!
Tänk på att detta rundbord kanske skall följa med till något framtida mer avancerat bygge. Då har du ju redan ett kvalitetsenhet att tillgå. 8)
Dock tycker jag att denna kanske blir lite för stor / tung för en DIY-maskin.
ove

Inlägg av ove »

OK... man får väl inse att man lever i verkligheten och där kostar bra saker pengar...

Men hur vet jag att det jag köper är bra?
Väldigt få rundmatningsbord ager att man kan justera snäckskruven eller hur den är lagrad...

Om ni känner till rundmatningsbord som är lämpliga för CNC konvertering så är jag tacksam för tips.

Många manuella rundmatningsbord har backlash och om du alltid vevar åt samma håll och sänner fast bordet när du ska fräsa så är det inget problem men om du ska CNC konvertera rundmatningsbordet så vill du inte ha backlash.
ove

Inlägg av ove »

Nu har jag nästan bestämt mig... om ingen kommer med ett bättre förslag så beställer jag troligen detta från Arc Euro Trade imorgon:
6" Rotary Table with Stepper Motor
4 Way Black Chrome Finish XLR Chassis Socket
Lathe Chuck 4 Jaw Self Centering 125mm
Precision Tool Vice 80mm wide
58pc Clamping Set 10mm (M8 Thread)

Grand Total: £763.56 :oops:

Detta rundmatningsbord har någon form av nållager och justering av snäckskruven... om det är bra gjort vet jag bara när den är hemma hos mig och då är det för sent att ångra sig.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför självcentrerande 4-backs chuck?

Detta med nållager
2. Pinjongen skall vara lagrad i en excentrisk hylsa så att man kan "vrida in" den mot snäckhjuletför att reducera backlash.
3. Snäckskruv och snäckhjul skall vara lagrade i nållager både axiellt och radiellt.
Jag reagerade för 'extra nållager' som ju knappast kan addera till nåt ska bli bättre. Skit in=skit ut, har haft en 'kines' nållagrad med erforderlig excenter men är inte grunden korrekt så hjälper det fan inte med extra nållager. Den var men tvungen att slipa in för att bli av med glappet som var partiell, nåja.... gågna tider.

Så var beredd på lite handpåläggning ifall att....
ove

Inlägg av ove »

Varför självcentrerande 4-backs chuck?
Bra fråga...

En 4-backs chuck med individuell justering verkar mer flexibel men mycket svårare att centrera ett runt objekt.

I en 3-backs chuck så är det väldigt svårt att spänna fast ett fyrkantigt objekt.

Men jag har ingen egen erfarenhet av detta så jag tar tacksamt emot era argument.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har precis beställt en liten 4-backs chuck (5C skaft) till den kommande 4:de axeln. Ideala vore ju att ha en sådan kombi chuck jag har till svarven men tyvärr finns inga små som har både och dvs. självcentrerande + individuellt inställbara backar.

Att centrera runt i 4-back är en vanesak, tar sin lilla tid men det går. Just till detta med 4:de axel väljer jag individuellt ställbart i alla lägen, jag ser alla de former på bitar som behöver spännas fast och inget säger att de ska vara 'centrerade' på ett 'normalt' sätt.

Iofs kanske du kan hitta ställbara backar och på det sättet skapa en kombi chuck.

Å andra sidan så kan man ju ha en planskiva fullbombad med fästhål och fästa udda prylar på med spännjärn, sättena äro många att spänna fast ett arbetstycke.
Tillräckligt stor 3-back kan man spänna in en mindre 4-back osv..

Det var mina 2-cents, tänk en gång till innan du trycker på beställa knappen.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

"Jag reagerade för 'extra nållager' som..."
Det kan mycket väl hända att kinesborden har en enklare lagring, bronsbussningar osv., men jag hade det på min lista som eftertraktat önskemål då det brukar vara så i industriborden.

Som chuck vore det kalas att t.ex. hitta en 4-backs kombi-chuck, precis som Tecno föreslår.
Jag kompromissade och valde en 200mm 4-backs självcentrerande till mitt 200 mm CNC-rundbord som jag håller på att göra iordning.
Då kan man åtminstone köra bitar ur runda och kvadratiska ämnen.

200mm rundbord. Utväxling 90:1, max 2000rpm ingående varvtal. Dubbhöjd=135mm. Genomggång chuck=69mm, chuckplatta + rundbord=35mm.
Tryckluftsbroms aktiveras så fort den inte roterar. Justerbart backlash, specat till: 0.01-0.02mm vid R=100mm. Vikt inkl. chuck=ca 95 kg.
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Stadiga doningar du har där CNC Viking, visst skulle det vara bra att ha en kombi chuck men dessa rackare är ju inte precis lätta att hitta begagnade och som i mitt fall lite mindre var på önskelistan men fick tag på en större.
Idealet för mig hade varit 5"-6" men det vart en 8" som jag glad för. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 64#p721064
ove

Inlägg av ove »

Nu har jag beställt... tack for alla tips.

Det blev ett 6" rundmatningsbord med en 4-backs chuck med individuellt inställbara backar.

Jag hittade youtube videos som visade hur man relativt enkelt justerade in en sådan chuck om man har en extra nyckel så jag la till en nyckel till beställningen.

Om det visar sig för svårt att justera in runda saker med denna chuck så får jag köpa en extra 3 backs chuck... men jag provar först med 4-back chucken.
Skriv svar