Tangentbord Nokia E series

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker

Tangentbord Nokia E series

Inlägg av Biker »

Haha nu har man loosat många nallar på fukt plus några borttappade stulna :(

Tänkte spika ihop en egen men inte från scratch utan tänkte använda nån råvara t.ex Nokia E52/E72 - smartphone,symbian med den gamla sortens batteriförbrukning.

För och få den vattentät,så stor så den inte går att tappa bort och plats med batterier 2 månaders passningstid,konsumkontakt för 220 :mrgreen: ,avtappare för ström från elstängsel,solpanel,skruvlock som man kan peta in två R6accar för nödladdning och handbroms tänkte jag bygga in den i ett gammalt vattentät EX/IPX klassat komradioskal
Tänk vilka effektiva antenner man får plats med inne i ett sånt skal -t.o.m.. antennuttag.

Det är ju ganska enkelt och migrera innehållet till nytt skal så men tangenttbordet måste ju bli annorlunda för vattentätheten - nått membrantangentbord.
Pekskräm går bort - dom får fnatt av vatten lätt - den skall användas för fiske och så.

Nån som har koll på gränsnittet på det eventuellt om det går at köra externt in via usb eller man får ordna nån speciel grej rakt in i telefonen.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Tangetbord Nokia E series

Inlägg av MiaM »

Jag har inte koll på Nokia men äldre Ericsson (åtminstone 337, 388 o.s.v.) kunde vad jag minnas styras via seriedata i "ladd/handsfree/data"-kontakten.

Annars är det nog inget större problem att ansluta sig till tangentbordet i telefonen, det lär vara en x/y-matris förutom att on/off-kontakten kan nog vara direktkopplad.

För fiske kan det kanske vara bra med en telefon som flyter ifall den åker i plurret?
Skriv svar