Jag har inte gjort något praktiskt inom elektronik på 4-5år (sen gymnasiet) förutom lite led-ramper. Känner att jag gärna hade velat göra nått som jag kan ha lite nytta av och kom att tänka på motorcykeln. Jag hade gärna velat ha en digital hastighetsmätare med div funktionen, utöver hastighet och miltal, så som rpm, temp, tid, tripp och bensinmätare. Utöver det skulle jag vilja ha 6 leds (3 på varje sida om mätaren) med blinkers, höger på ena sidan och vänster på andra, neutral-läge, hel-/halvljus och en varningslampa för låg oljemängd.
Jag har ju ingen koll på vad som kan tänkas behövas mer än x-antal motstånd, kondingar, IC-kretsar, dioder, leds och en skärm av ännu obestämd färg.
Tittade just på den skärmen för att priset var rätt tillfredsställande och för att det verkar vara lödanslutning, så jag slipper ha dubbla lager med kort.
Jag är inte särskilt pro på programmering men jag lär mig gärna. Dock har jag en far som har programmerat i Java i 33år (dock inga IC-kretsar). Jag har även fått en bok i ämnet som jag inte har hunnit öppna. Undrar rent konkret om någon skulle kunna göra en snabb gissning om omfattningen av programmeringsbiten?
Skulle vara glad om speciellt IC-kretsarna som jag ska använda finns med både löd- och pin-anslutning så kan jag koppla upp det på mitt labbkort först.
Skälva skalet behöver ju givetvis vara vattentätt men det är en senare fråga.
Ja, jag skulle behöva förslag på komponenter utöver skärmen helt "enkelt".
Hade tänkt att den skulle se ut ungefär såhär:

De tre ringarna ovanför skärmen är knappar för att switcha mellan olika funktioner/inställningar.
Edit: Jag vill även kunna kommunicera med enheten via usb, för att t ex ställa om miltal. En annan funktion som iaf kan vara förberedd är växelindikator men det har jag inte installerat på hojen i nuläget.