Ytlödning SMD
Ytlödning SMD
Om man nu skulle ta fram sitt eget mönsterkort och låta tillverka mha den tjänst som exempelvis Electrokit erbjuder - hur skall man sedan få dit sina SMD-komponenter?
Jag fixar inte detta med lödpenna och vågar mig inte på ugnsbakning.
Någon som vet om det finns något ställe där man även kan köpa den tjänsten?
Tackar på förhand!
Jag fixar inte detta med lödpenna och vågar mig inte på ugnsbakning.
Någon som vet om det finns något ställe där man även kan köpa den tjänsten?
Tackar på förhand!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Ytlödning SMD
Om det inte är några 'svåra' kapslingar att löda så fungerar det bra med att löda med varmlufts penna.
Och det går fint att löda med vanlig lödpenna också. Många tror att det är svårare än vad det är men det är inte ovanligt att det till och med är lättare med ytat än hålat.
En riktigt bra guide finns här:
http://store.curiousinventor.com/guides ... _Soldering
En riktigt bra guide finns här:
http://store.curiousinventor.com/guides ... _Soldering
Tackar för svar, kanske är det inte så svårt som jag tror. Skall läsa guiden och se om jag vågar övervinna min SMD-rädsla.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bara att hoppa upp i sadeln och lära sig. Det är väl någon här som sålde övnings satser, leta så finner du säkert sånt.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
DeVille http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=55302
Jag har för mig att 41Hz oxå har i shopen.
Köpte själv av DeVille och jämrans vad smått det var
Fattar inte heller hur man skall få komponenten att ligga stilla
när man löder
Jag har för mig att 41Hz oxå har i shopen.
Köpte själv av DeVille och jämrans vad smått det var
Fattar inte heller hur man skall få komponenten att ligga stilla
när man löder
Lägg en liten "klick" lod på en av paddarna för komponenten. Värm upp den igen och dit med komponent löd sedan andra sidan. Eventuellt så förbättrar du 1:a lödningen. I värsta fall erbjuder vi tjänsten. Pm eller maila isåfall.
//stefan
//stefan
-
rikkitikkitavi
komponenterna speciellt då 0803 o.dyl som lödes m två paddar kräver nästan att man trycker ner dem m pincett . länkarna till guiden är bra.
i övrigt kan jag bara säga:
flussa flussa flussa !!!
öva öva öva!!!
köp ett protoboard för smd + en näve motstånd kondingar o ev ic kretsar eller sot kapslar. finns här som länkat eller tex hos belganet (bde.se) som överskott för billig peng
i övrigt kan jag bara säga:
flussa flussa flussa !!!
öva öva öva!!!
köp ett protoboard för smd + en näve motstånd kondingar o ev ic kretsar eller sot kapslar. finns här som länkat eller tex hos belganet (bde.se) som överskott för billig peng
Du/ni kan ju göra en rigg typ:
Det är ju bara en grund idé lånad från en bok om smd lödning, minns inte bokens titel just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ursäkta ev trådkap, men det är iallafall någolunda relevant till ämnet 
Nån som vet om vart man får tag på såna lödkit som hassefikonkasse länka till fast med 0603 och neråt?
Nån som vet om vart man får tag på såna lödkit som hassefikonkasse länka till fast med 0603 och neråt?
Med 0805 är det inga problem om du har en vanlig konisk 1mm spets att löda med, 0805 är då både längre och bredare än lödspetsen. Prova så kommer du se hur lätt det faktiskt är och när du lärt dig kommer du inte vilja gå tillbaks till hålmonterat. 
En pincett med återfjädrande funktion, alltså en som själv "trycker ihop", är bra att ha när man löder ytmonterat.
En pincett med återfjädrande funktion, alltså en som själv "trycker ihop", är bra att ha när man löder ytmonterat.
Nä fy fan för koniska spetsar rent ut sagt
Mejsel skare va (och det gör absolut inget om spetsen är bredare än komponenten (inom rimliga gränser)) 
Fast smaken är ju som baken såklart.
Fast smaken är ju som baken såklart.
Det var mest ett exempel på hur stor en 0805 faktiskt är jämfört med en vanlig spets.
Men jag tycker koniska fungerar riktigt bra, nu använder jag visserligen en med en liten avfasning längst ut, typ som en halv mejsel eller vad man säger.
Små "smd-spetsar" som är väldigt lång och tunn, ofta bara ~0.5mm, är helt oanvändbar. De tappar värmen direkt och gör det bara svårt att löda. Jag löder allt med 1mm spetsen.
Men jag tycker koniska fungerar riktigt bra, nu använder jag visserligen en med en liten avfasning längst ut, typ som en halv mejsel eller vad man säger.
Små "smd-spetsar" som är väldigt lång och tunn, ofta bara ~0.5mm, är helt oanvändbar. De tappar värmen direkt och gör det bara svårt att löda. Jag löder allt med 1mm spetsen.
Ja de med en avfasning på är faktiskt helt ok. Jag har även några spetsar som är koniska fast de är böjda längst ner (tänk hockeyklubba) så att man får en större anläggningsyta utan att behöva lägga pennan horisontellt, de är också rätt trevliga.
Fortran skrev:Ursäkta ev trådkap, men det är iallafall någolunda relevant till ämnet
Finns det mer intresse av att löda mindre än 0603? I sådana fall kan jag kanske sätta ihop ett sådant kitt, liknande de tidigare.
/DeVille