Hjälp med Y-D start!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
axenona

Hjälp med Y-D start!

Inlägg av axenona »

skulle behöva lite hjälp hur ja ska felsöka min y-d start på min atlas copco l9a. den går inte igång när man trycker på on knappen.. går att tvångsköra om man trycker in kontaktorerna?

Bild

Bild

Bild

ska ta några bidler på själva kompressorn också

men är det någon som kan förklara hur ja ska mäta upp sakerna så man kan se vart det är fel?
MathiasP

Re: Hjälp med y-d start!

Inlägg av MathiasP »

Du kan ju börja med att kolla så du har alla faser, ska vara 400V mellan alla faser. Absolut det vanligaste felet. :wink:
Eller om motorskyddet löst ut.
Annars för du felsöka på sista bilden var som hindrar strömmen att komma fram.
axenona

Inlägg av axenona »

Bild

Bild

har mätt lite utan större framsteg. den gröna nere till vänster är den som on knappen trycker på men det finns ingen ström fram till den kabel uppe och nere är även ihopkopplade? alla faser finns in och det går som sagt om man trycker in c1 och c3 manueltt så går kompressorn. så borde ju vara nåt med själva styr kretsen? är inte så hemma på just det här
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ser ut som någon klant använt EKK/EKLK på kompressorn, den har enkel-ledare och vibrerar lätt av. Gör allt strömlöst och dra lite i alla ledare överallt och kolla så ingen gått av.

Lite bättre foto av schemat skulle inte skada heller. :)
axenona

Inlägg av axenona »

har inte hittat någon som gått av har mätt på lite kablar o dom värkar vara hela. känns som det är nåt fel inne i själva skåpet :P

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu gissar jag bara här, men såhär tolkar jag schemat:

C1 = "huvudbrytare", C2 = deltaläge, C3 = Y-läge, T = tidrelä för tiden som motorn går i Y-läge. C2 och C3 får aldrig vara dragna samtidigt för då blir det total kortis mellan alla faserna.

Koppling "d" lär användas, och istället för "termostat" så är det tryckgivaren som styr Y/D-startkretsen.

Fas kommer in på plint 31 och passerar vad jag gissar ett överhettningsskydd på motorn (eller vad det nu är? märkt e2 95-96-98) och till plint 33.

Om tryckbrytaren tycker att trycket är för lågt så sluts strömkrets från plint 33 till plint 35 och 37 (byglade).

I startögonblicket så kan ström gå genom C1 31-32 och C2 21-22 vilket matar spolen på både C3 A2-A1 och tidreläet b-a.

C3 sluter.

C3's spole matas då också via C3 44-43 i serie med T1 11-12

Ström går via C3 13-14 (normalt bruten) och mata C1 A2-A1.

C3 31-32 är brutna varpå C2 inte kan gå igång så länge C3 är dragen.

C1 sluter.

Ström går via C1 13-14 varpå C1 kommer att självhålla ända till tryckbrytaren slår av hela Y/D-startens manöverspänning.

Kretsen via C1 31-32 bryts så C3's A2-A1-spole måste matas via C3 44-43 i serie med T1 11-12.

Nu är C1 och C3 dragna och motorn kör igång i Y-läge.

Efter en stund slår tidreläet om varpå T 11-12 bryts.

Då bryts matningen till C3 och tidreläet T.

Den brytningen resulterar i att C3 och T inte kan dras igen, eftersom C3 32-31 är bruten av C1's självhållning, och C3 44-43 är bruten eftersom C3 inte får matning.

När tidreläets matning brutits så sluts kontakten T 11-12 igen.

Då går ström via C1 44-43 och C3 31-32 varpå C2 sluter.

C2 21-22 bryts och ser till att C3 och T absolut inte kan starta igen, även om det skulle felaktigt föreligga kontakt över C3 44-43 eller C1 31-32.

Motorn matas nu D-kopplat, och tillståndet är stabilt ända till tryckbrytaren slår ifrån.

C2 13-14 används inte i kopplingsalternativ "d", så dess funktion kan vi bortse från eftersom den byglas ihop av bygeln mellan plint 35 och 36.

På bilden ser det dock ut som om plint 31 och 37 (inkommande fas och nolla till Y/D-kopplaren) är byglade. Stämmer det? Å andra sidan kanske plintens numrering inte stämmer med verkligheten, jag ser t.ex. inte några säkringar på bilden och EKK-kabeln som går in uppe till vänster på Y/D-burken verkar gå till mer än bara tryckbrytare, vad nu det kan vara.

Om jag vore dig så skulle jag börja med att mäta om du har 230V in på det byglade plintparet 35-36, relativt den nolla som ska finnas på A1 på C1/C2/C3 och a på tidreläet T.

Mät gärna med en såndär mojäng med två testpinnar där den ena har en lysdiodstapel, hellre än vanlig universalmeter eftersom universalmetern kan visa spänning när det inte är riktig kontakt (och inte heller riktig last) på grund av kapacitiv koppling. Här borde iofs universalinstrumentet funka bra också, men den enklare mojängen med lysdiodstapel är nog att föredra att börja med.

Händer inget alls eller slår någon kontaktor?
axenona

Inlägg av axenona »

ojoj här hade vi ju nån som kunde dom här grejerna! om man mäter på 35 och 36 där som är byglade dom svarta så finns där ingen ström. dom går ju sedan vidare ner till den brytaren som on knappen trycker på men tar man multimeter o kör pip funktionen så får man reda på att på båda sidorna av den brytarn så är dom redan ihopkopplade med varandra vad är då vitsen med en brytare? måste vara något fel? den svart från 35 går ju sedan vidare ut till tryckgivarn och det.. o den blå kommer tillbaks från tryckgivarn
axenona

Inlägg av axenona »

det som fortsätter bortanför tryckgivarn tror ja är nån slags ventil som göra att kompressorn går i tomme just innan den går över från y till d? kan det stämma?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan å kan, jag gissar efter schemat och det som går att se på bilderna :)

En rätt viktig fråga som jag glömde ställa förut:

Har kompressorn över huvud taget fungerat på den plats den står nu och med nuvarande inkoppling?

Y/D-starten verkar kräva 230V medan motorn givetvis klarar sig på enbart faser utan nolla. Kan det vara så att det inte finns någon nolla framdragen?

Du bör få 230V om du mäter mellan valfri inkommande fas och nollanslutningen A1 på C1/C2/C3 eler a på tidreläet T.

Den vita som går ut ur Y/D-burken nere till höger (på övre bilden), går den till motorn? Det verkar vara en fyrledare där blå används för en av faserna.

Det ser ut att sticka ut en blå ej ansluten uppe till höger på den nedre bilden (dem som är lite mer översikt över hela kompressorn). Är det inkommande matning? I så fall ska nollan vara ansluten nån stans. Eller är det ena utgången till motorn? I så fall är väl vad som kommer in nerifrån inkommande matning, tre svarta verkar sticka iväg nedåt, men jag ser ingen nolla.

Eller är det kanske så att det finns två olika matningar, dels en trefas utan nolla enbart för att driva motorn, och dels en enfas (givetvis med nolla) som kanske är kopplad över nödstoppkretsar eller liknande? Att det finns ett till kabelhål upptill på Y/D-lådan säger att det kanske varit så och det saknas en ledning?

(När du fått igång allt så byt helst ut den öppningen mot nån slags täcklock - vad ett sånt heter lär du få bättre svar på eldelen på forumet på byggahus.se - att bara ha hålet öppet utan någon kabel i det pajar hela tätningen och dessutom kan t.ex. spillda vätskor då rinna in genom hålet men inte komma ut, typiskt dåligt).

Ännu bättre bilder vore bra. Dels en bild som visar hur det är kopplat där tryckventilen sitter, och dels bilder och/eller beskrivning som visar tydligare vad som är kopplat var. På bilderna ser man att det går kablar iväg åt olika håll men det är inte helt tydligt vad som är vad. Gärna stor upplösning på bilderna.

Hur startas maskinen, är det återfjädrande knappar för on/off eller är det en vanlig on-off-brytare som stannar i läget on och off även utan att man har strömmen inkopplad?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

axenona:

Det ser ut som fjädern i tryckswitchen är skruvad i botten, fjädervarven verkar ligga mot varandra.
Någon som labbat ?

Prova och lossa på muttern till fjädern och se om du kan påverka switchen manuellt.

Kjelle
axenona

Inlägg av axenona »

kompressorn har inte gått på förra stället den stog. hos försäljaren. och den har inte funkat här hos mig heller.

nolla är det den blåa eller? för ingående går in längst uppe till höger och den blåa är inte kopplad till nåt.

om jag tar och mäter mellan plattan som allt sitter på som den grön/gula är kopplad till o sen på faserna på iallafall c1 har ja mätt innan och då är det 230v på alla faser där.

den som går ut där nere till höger går till motorn men har för mig att det är 6kablar i den blå/brun/svart o sen 3 svarta till.

dom som går till motorn är kopplade på C1 svart/brun/blå och dom andra 3 svarta är kopplade på c2 eller aa den påbyggnade längst ner på c2. on knappen trycker på den gröna pluppen längst till höger och så sitter stop knappen under på den fyrkantiga röda det är lixom bara tryck knappar.

ska ta bättre bilder imorgon!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den blåa på inkommande femledare bör vara nolla om den är inkopplad i andra änden och den borde vara inkopplad nånstans så att den ger kontakt med

Det som inte stämmer mellan ritningen och verkligheten är bygeln längst till vänster på den numrerade plinten mellan 31-37, som kortsluter vad som schemat kallar fas och nolla.

Om den bygeln inte funnits så skulle jag gissat på att nollan ska anslutas till 37.

Finns schemats två säkringshållare i verkligheten? Sitter det (hela) säkringar i båda säkringshållarna?

Jag undrar vad den där e2 95-96-98 är?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Det är en växlande kontakt på motorskyddet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha!
Och motorskyddet syns i övrigt varken i bild eller på schemat, eller?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Sitter på kontaktorn nere till höger, röd fyrkantig återställningsknapp.

Kjelle
Skriv svar