Kan å kan, jag gissar efter schemat och det som går att se på bilderna
En rätt viktig fråga som jag glömde ställa förut:
Har kompressorn över huvud taget fungerat på den plats den står nu och med nuvarande inkoppling?
Y/D-starten verkar kräva 230V medan motorn givetvis klarar sig på enbart faser utan nolla. Kan det vara så att det inte finns någon nolla framdragen?
Du bör få 230V om du mäter mellan valfri inkommande fas och nollanslutningen A1 på C1/C2/C3 eler a på tidreläet T.
Den vita som går ut ur Y/D-burken nere till höger (på övre bilden), går den till motorn? Det verkar vara en fyrledare där blå används för en av faserna.
Det ser ut att sticka ut en blå ej ansluten uppe till höger på den nedre bilden (dem som är lite mer översikt över hela kompressorn). Är det inkommande matning? I så fall ska nollan vara ansluten nån stans. Eller är det ena utgången till motorn? I så fall är väl vad som kommer in nerifrån inkommande matning, tre svarta verkar sticka iväg nedåt, men jag ser ingen nolla.
Eller är det kanske så att det finns två olika matningar, dels en trefas utan nolla enbart för att driva motorn, och dels en enfas (givetvis med nolla) som kanske är kopplad över nödstoppkretsar eller liknande? Att det finns ett till kabelhål upptill på Y/D-lådan säger att det kanske varit så och det saknas en ledning?
(När du fått igång allt så byt helst ut den öppningen mot nån slags täcklock - vad ett sånt heter lär du få bättre svar på eldelen på forumet på byggahus.se - att bara ha hålet öppet utan någon kabel i det pajar hela tätningen och dessutom kan t.ex. spillda vätskor då rinna in genom hålet men inte komma ut, typiskt dåligt).
Ännu bättre bilder vore bra. Dels en bild som visar hur det är kopplat där tryckventilen sitter, och dels bilder och/eller beskrivning som visar tydligare vad som är kopplat var. På bilderna ser man att det går kablar iväg åt olika håll men det är inte helt tydligt vad som är vad. Gärna stor upplösning på bilderna.
Hur startas maskinen, är det återfjädrande knappar för on/off eller är det en vanlig on-off-brytare som stannar i läget on och off även utan att man har strömmen inkopplad?