Hjälp felsöka L298N (dubbel H-brygga)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman

Hjälp felsöka L298N (dubbel H-brygga)

Inlägg av ekman »

Hej

Nu har jag återupptagit mitt gamla misslyckade kort som jag gjorde för ett tag sedan. Ett kort med en Regulator + AVR + L298N. Jag har lyckats programmera AVR'n med ISP och fått en LED att blinka vackert.

Problemet är med L298N (dual h bridge). Jag försöker få den att styra en liten DC motor. Men så fort jag kopplar in motorn så ger L298N ut 5.9V på båda output pinnarna. Fast med utan DC motor så ger den ut 6.6V på ena och 0.1V på den andra. Vilket jag tror är rätt.

Varför går ena UT pinnen från 0.1V till 5.9V när jag kopplar in DC motorn :?:

Jag misstänker att det är nått jag inte förstår med schottky dioderna (se bifogat schema). Eller att jag tidigare har misshandlat L298N så illa att nått har gått sönder.

Här är block schemat för L298N:
blockdia.jpg
Här är hur jag har kopplat:
schema.JPG
Här är dom uppmätta värdena (notera att detta är för "B sidan")

Kod: Markera allt

## B Side       Pin  Volt (Med DCmotor)
ENABLE B	     11   5

INPUT 3		   10	5	
INPUT 4		   12	0	

OUTPUT 3	     13	5.9	Utan DCmotor 6.6
OUTPUT 4	     14	5.9	Utan DCmotor 0.1
Databladet för L298N: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... mXxwur.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 26 november 2011, 01:55:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
H.O

Re: Hjälp felsöka L298N (dubbel H-brygga)

Inlägg av H.O »

När du kopplar in motorn så förbinds ju de båda utgångarna med varandra genom motorlindningen. Om Out3 är hög men Out4 av någon anledning "flyter" så kommer du "se" samma spänning på båda utgångarna. Det låter nästan som att du skulle ha alldeles för högt värde på RSense (R3/R4)...eller att du inte har korrekt förbindelse från Sense-utgången, genom RSense och till jord. Vad har du för spänning på Vs?

/Henrik.
ekman

Inlägg av ekman »

Jag har VS på 6.4V.

Jag gjorde ju ett misstag när jag satte dit komponeterna. Istället för att använda 1 Ohm (1 Watt) motstånden som det var tänkt. Så tog jag fel, och satte dit 270 Ohm motstånd.

Det tänkte jag inte på. Men kan det göra så att pinnen "flyter" ?
Jag trodde 0.1V var bra nog att kalla "jord" :doubt:
H.O

Inlägg av H.O »

Jo men när du mäter med din multimeter, som har en inre resistans på flera megaohm så gör 270ohm inte så stor skillnad. Men när du kopplar in motorn som har en inre resistans i storleksordningen några ohm så utgår plötsligt de 270ohm som sense-motståndet är på en betydande del och största delen av spänningen "hamnar" över motståndet istället för över motorn.
ekman

Inlägg av ekman »

Aha, tror jag förstår. Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig. Hade nog aldrig listat ut det annars :)

Ska försöka löda om och placera 1 Ohm's motstånden där ikväll. Åter kommer om hur det gick.
ekman

Inlägg av ekman »

Nu har jag bytt till 1 Ohm's motstånden, och det till synes verkar fungerna nu :P
Får väl se om nått mer dyker upp. Tack för din hjälp!
Skriv svar