USB-laddningsportar i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cetex

USB-laddningsportar i bilen

Inlägg av cetex »

Hej!

Jag funderar på att montera in några usb-portar i bilen för laddning av t.ex mobil, gps m.m. Jag har idag en mobilladdare för cigarettändaruttag som har micro-usb utgång och en laddare för GPS'en som har mini-usb utgång, jag har ett cigarettändaruttag som dessa ska dela på.
Jag vet att det finns färdiga usb-konvertrar för cigaretttändaruttag men jag vill ha 4st usb-portar fördelat på 2st ställen, 2st i handskfacket och 2st i facket/mittarmstödet mellan framsätena

Jag har inte speciellt mycket elektronikerfarenhet, så jag tänkte att detta kunde vara ett bra ställe att börja på :)

Hur fixar jag strömförsörjningen?
Jag vill ha "utökad laddström" som de flesta mobilladdare använder, minst 850mA per port och gärna lite mer, är det någon känd risk med att ha 1000mA per usb-port, och är det någon risk om jag skulle koppla det så att ett par portar delar på en 2000mA säkring?
Det skulle kännas snyggt att ha en "centralt monterad" omvandlare som försörjde samtliga portar så jag kan montera den på ett vettigt lättåtkomligt ställe tillsammans med dess säkringar.
Jag vill dessutom gärna bygga lite själv, så att köpa en färdig 12v -> usb cigarettplugg och stoppa in i bilen känns som en tråkig lösning, dessutom kommer jag inte ifrån problemet med otympliga cigarettändaruttag då.

Hur bör jag reglera spänningen på ett snyggt och hyffsat effektivt sätt?
Det ska alltså ta inspänning mellan 9-15v, leverera stabil utspänning 5v-5.1v, och trivas med att leverera mellan 0mA och 3400mA, eventuellt upp till 4000mA. Det kan även delas upp så jag har t.ex 2st separata moduler som levererar till ett par usb-portar var om 1700mA, så länge modulerna inte blir väldigt stora eller dyra.
Bör även klara av temperaturspannet mellan -30 till +50c ganska bra samt trivas med att vara igång långa stunder under varierande last.

Vad har ni för idéer som en "nybörjare" kan implementera?
Jag har lite lödvana, har moddat min turnigy 9x sändare en del, bytt kondingar i tv'n och psu'n till mediacentret m.m, men har ingen koll på hur jag ska börja med detta. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Usb-laddningsportar i bilen

Inlägg av PHermansson »

Den här har jag funderat på: http://www.dealextreme.com/p/usb-adapte ... -24v-66453

Annars skulle lösningen i en annan aktuell tråd här kunna passa, den om usb-uttag i en förstärkare.
mippen

Inlägg av mippen »

Tex en 73-132-32 till varje uttag monterad på en liten kylfläns?
"Hemligheten" ligger väl i att man skall ha ngn form av resistans eller ngt i USB kontakten så att enheten känner av att det är ett högströms uttag?
cetex

Inlägg av cetex »

En sån spänningsregulator, bränner inte den bara bort överskottsenergin?
Är det såhär man räknar ut vad som ska brännas bort?
13v snitt när bilen är igång..
13v-5v = 8v
8v * 4A = 32w.. blir väl rätt mycket värme och känns onödigt.
Men det vore väl ganska enkelt med en sån regulator för den sköter väl sig i princip själv?

Vad finns det annars för nätdelar? switchat, dc-dc converter? vad är bäst? hur jobbigt är det att bygga?
mippen

Inlägg av mippen »

Vill man dra alla 4 A från samma krets får man nog jobba lite.
Men splittar man upp det lite så skulle nog en switch regulator vara ett bättre val.
tex 73-878-78 (1.2A)

Dock så springer priset på dessa snabbt iväg.
Speciellt om man vill klara av 4A
Då börjar det nästan bli bättre med en DC-DC eller liten trafo lösning.

Billigare att skrota ett par dealextream enheter och ta deras switch lösning.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja Dealextremeprylen jag länkade till kostar 50:- och ger 1.5A. Sånt får mig att lägga lödkolven på hyllan och satsa krutet på att få det snyggt i bilen istället :)
cetex

Re: USB-laddningsportar i bilen

Inlägg av cetex »

Jag tror vi får vända på resonemanget. Meningen är inte att lösa det på enklast möjliga sätt, utan att ha en anledning att ta fram lödkolven och bygga en lösning som jag har användning utav, så att motivationen lättare kan hållas vid liv. :)
Jag behöver öva en del på elektroniksidan och ta mig an mitt första projekt.

Jag har läst lite på Denna sida och tror att det är en buck-stepdown-converter jag bör bygga, bör jag räkna med att använda MOSFET'ar för att klara 4A?
Det finns väl transistorer som klarar 4A men dom har väl samtidigt större effektförlust?

För att styra detta och göra det experimentvänligt så att jag kan labba med värden på spole m.m funderar jag på att använda mig av en AVR då jag lekt med arduino tidigare och skulle vilja fördjupa mig inom området microprocessorer, jag har dessutom en avrisp-variant så att jag kan programmera avr-chipen.

Så steg1 blir nog att skaffa mig någon AVR jag kan experimentera med på ett labbkort, utanför arduinons skyddade miljö. Borde en 73-219-58 Attiny13a-pu (dil8) räcka för dethär ändamålet? den är ju rätt billig.
Jag tänker att den förutom att generera switchfrekvens skulle kunna mäta spänningen och eventuellt strömmen på utgången så att den kan slå av om den inte har någon last, och vad jag har förstått så har den AD-omvandlare på ingångarna så att jag på ett ganska enkelt sätt borde kunna mäta utspänningen med hjälp av en spänningsdelare? (Spänningsdelare för att inte riskera att bränna chipet om spänningen stiger över 5v)

För att driva AVR'en så borde väl en linjärregulator på 5v 0.1A to-92 - 73-286-69 fungera bra?

Edit:
Jag har relativt nära till elfas butik i solna så jag åker förbi och köper delarna allteftersom jag finner behovet för de.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

En sån här + ett par USB-uttag löser det ju rätt fint. (eller liknande, finns billigare och mindre på ebay också)
http://www.ebay.com/itm/130568043600?ss ... 1497.l2649

Dessutom i betydligt robustare konstruktion än ett par löst hängande 7805 + avkopplingskondingar och annat behövligt.

Att blanda in AVR/PIC och annat high-tech känns... väldigt, väldigt onödigt.
Som att åka jorden runt för att hämta vatten typ. (baserat på "Gå inte över ån efter vatten")
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

cetex: jag köpte en 36-4445 hos Clas Ohlson, plockade av plasten runt den, gjorde ett hål i instrumentpanelen och limmade fast den där. Lödde på ett par ledningar som jag kopplade till cigg-uttaget och saken är biff.

USB-utgångarna sticker ut lite från kretskortet, det passade perfekt med tjockleken på plasten jag skar hål i, smältlim är bra till mycket.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Clicky för er som inte orkar söka på clas-ohlson.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=36-4445

Jag tycker det låter helt utmärkt, betydligt "bättre" lösning än det ni pratade om innan - samt du får leka lite själv med ;)
Skriv svar