Min tanke är att jag och min släkt ske ge bort ett ENKELT och komplett elsystem för att ENDAST kunna driva ett litet "kylskåp" till sommarstugan under de få dagar då vi vistas där. Sommarstugan har gått i släkten men ägs nu endast av våran äldsta bror som ligger ute med lån osv efter ett generations skifte. Som tack för att han låter oss vara där ska vi ge "stugan" en julklapp. Därför att de största bekvämlighets bekymret för oss alla när vi är där är att maten i en kylväska som vi förvarar i husgrunden under golvet med kylklampar knappt håller maten kall längre än 24h. Som leder till att vi bara tar med oss mat på burk och mat som klarar sig i värme. Vilket funkar bra ett par dagar men vill man vara där en vecka eller så i sträck tvingas man fara fram och tillbaka mellan närmsta lanthandel som ligger 2h iväg t.o.r.
Altså: Stugan ligger på ca 1 hektar stor ö i vättern max 2 meter över vattnet. Det är kanske 2km till närmsta elstolpe, installation för indragen el ligger på långt över 100 000:-. Kylskåp drivet utav gasol är testat och uteslutet. En bra jordkällare tror jag inte klarar komma ner under 8+ grader de varma sommardagarna (oftast då man är där) samt att de nästan bara är berg och att grundvattnet är för nära. Att Släpa med sig ett ny laddat bilbatteri i en liten båten för att driva nån kylväska med kylare blir för omständigt när man redan har med sig sängkälder, kläder, båtbränsle, sysselsättning, ved, kol, t-röd, mat, öl osv.
Släkten vistas där isnitt 2 dagar varje vecka maj,juni,juli och aug,
2x4x4=32dagar per säsong alltså 32dx24h= 768h per säsong, säsongen varar 7d x 4v x 4m= 2688h
Låt oss säga att isklmapar knappt halverar den nödvändiga behövda kyltiden per år 768/2= 384h + för vissa dagar isträck. Då behöver vi "kylen" ungefär 400h per år på en total tid utav 2688h. De kylskåp/boxar 12v (40 liter) jag klarar googla fram drar runt ca:1,5A (per timme?)
Min Ide är att man sätter en vindsnurra på en vanlig bilgenerator (gratis) och monterar den uppe i ett träd eller nått sedan drar ner strömmen till ett gäng bilbatterier som automatiskt laddar det batteri med minst ström i. Eller är solceller ett bättre alternativ? Så att när man kommer dit är det bara lägga in kylvarorna och isklamparna i "kylen" och slå på en huvudströmbrytaren till "kylen" "ON". När man åker därifrån slår man på "OFF".
Tror ni detta ens är en möjlig lösning överhuvud taget? Går de att genomföra på en budget på under 10 000kr för matrialet: sladdar, batterier, säkringar, relän, kylskåp/aggregat osv. ? Bygga och fixa kan jag och en LEG. elektriker har jag att tillgå typ gratis (som jag inte vill störa ionödan). Skulle isåfall uppskatta väldigt mycket om nån kunde göra en enklare skiss över kopplings schemat med nödvändiga komponenter dimensioner på sladdar ochsådär så att jag lättare skulle kunna visa elektrikern hur jag vill ha det samt övertala min släkt att vi tillsammans invisterar i denna lösning.
tack på förhand

MVh Daniel