Genera 12v ström till Sommarstuga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Dachnel

Genera 12v ström till Sommarstuga

Inlägg av Dachnel »

Hej! jag är ny till forumet. Efter att ha googlar runt lite ett par kvällar inser jag att jag skulle kunna behöva lite hjälp :) Kan inget om watt, volt ampere, ampere timmar, el, ström...

Min tanke är att jag och min släkt ske ge bort ett ENKELT och komplett elsystem för att ENDAST kunna driva ett litet "kylskåp" till sommarstugan under de få dagar då vi vistas där. Sommarstugan har gått i släkten men ägs nu endast av våran äldsta bror som ligger ute med lån osv efter ett generations skifte. Som tack för att han låter oss vara där ska vi ge "stugan" en julklapp. Därför att de största bekvämlighets bekymret för oss alla när vi är där är att maten i en kylväska som vi förvarar i husgrunden under golvet med kylklampar knappt håller maten kall längre än 24h. Som leder till att vi bara tar med oss mat på burk och mat som klarar sig i värme. Vilket funkar bra ett par dagar men vill man vara där en vecka eller så i sträck tvingas man fara fram och tillbaka mellan närmsta lanthandel som ligger 2h iväg t.o.r.

Altså: Stugan ligger på ca 1 hektar stor ö i vättern max 2 meter över vattnet. Det är kanske 2km till närmsta elstolpe, installation för indragen el ligger på långt över 100 000:-. Kylskåp drivet utav gasol är testat och uteslutet. En bra jordkällare tror jag inte klarar komma ner under 8+ grader de varma sommardagarna (oftast då man är där) samt att de nästan bara är berg och att grundvattnet är för nära. Att Släpa med sig ett ny laddat bilbatteri i en liten båten för att driva nån kylväska med kylare blir för omständigt när man redan har med sig sängkälder, kläder, båtbränsle, sysselsättning, ved, kol, t-röd, mat, öl osv.

Släkten vistas där isnitt 2 dagar varje vecka maj,juni,juli och aug,
2x4x4=32dagar per säsong alltså 32dx24h= 768h per säsong, säsongen varar 7d x 4v x 4m= 2688h
Låt oss säga att isklmapar knappt halverar den nödvändiga behövda kyltiden per år 768/2= 384h + för vissa dagar isträck. Då behöver vi "kylen" ungefär 400h per år på en total tid utav 2688h. De kylskåp/boxar 12v (40 liter) jag klarar googla fram drar runt ca:1,5A (per timme?)

Min Ide är att man sätter en vindsnurra på en vanlig bilgenerator (gratis) och monterar den uppe i ett träd eller nått sedan drar ner strömmen till ett gäng bilbatterier som automatiskt laddar det batteri med minst ström i. Eller är solceller ett bättre alternativ? Så att när man kommer dit är det bara lägga in kylvarorna och isklamparna i "kylen" och slå på en huvudströmbrytaren till "kylen" "ON". När man åker därifrån slår man på "OFF".

Tror ni detta ens är en möjlig lösning överhuvud taget? Går de att genomföra på en budget på under 10 000kr för matrialet: sladdar, batterier, säkringar, relän, kylskåp/aggregat osv. ? Bygga och fixa kan jag och en LEG. elektriker har jag att tillgå typ gratis (som jag inte vill störa ionödan). Skulle isåfall uppskatta väldigt mycket om nån kunde göra en enklare skiss över kopplings schemat med nödvändiga komponenter dimensioner på sladdar ochsådär så att jag lättare skulle kunna visa elektrikern hur jag vill ha det samt övertala min släkt att vi tillsammans invisterar i denna lösning.

tack på förhand :)
MVh Daniel
Användarvisningsbild
säter

Re: Genera 12v ström till Sommarstuga

Inlägg av säter »

#Kylskåp drivet utav gasol är testat och uteslutet.#

Vad var problemet med gasolkylskåp?
Sen finns ju även fotogenkylskåp.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Välkommen!

Solceller och ett litet elaggregat som går på bensin eller diesel är mitt förslag.
OM vindkraftverk så skulle jag köpa ett litet , inte bygga på en bilgenerator.

Kylen drar troligen inte 1,5A hela tiden, men det beror såklart på hur varmt det är runt om.
Är det helt säkert att inget annat ska köras på el? Lampor, tv, dator osv?
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Skulle satsa på solceller om det är tänkt för "sommar" bruk.

Bilbatteri måste ni ha ett tror inte på att köra solceller direkt mot last utan.

Vindsnurra finns att köpa små för att ladda batteri i segelbåtar etc kan vara lagom.

Bilgeneratorer är inga effektiva saker utan byggda för att utstå massa smisk i ett motorrum ingen bra utgångspunkt för vindsnurra.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle undvika vindsnurra för båt, gå ner till en småbåtshamn en lite blåsig dag och lyssna på oljudet från dem.
Jag hade satt en solpanel och ett par batteri(inte startbatteri...), om du bara ska vara där ett par dar åt gången kommer inte solcellerna behöva vara så stor (dyra) utan man kan i princip låta batterierna driva kylen som sen blir uppladdade under tiden man inte är där.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Allt beror ju på budget... en enkel lösning till hyfsat pris är denna:

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=334
+
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=149
+ eventuellt 2st:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=413
+
ett par blybatterier
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

På min segelbåt finns ett kylskåp som brukar dra ca 12 Amperetimmar per dag, detta matchas av en solcell på 55 watt som också brukar generera ca 12 Amperetimmar per dag.
Jag tror att du med en budget på 10 000 kan få ihop liknande med standardprylar, du behöver en laddregulator för lite under 1000 kronor.
Det finns färdiga kylskåp med kompressorer som drar ganska lite i genomsnitt, det brukar kunna köpas från 3000 och uppåt, räkna med 3000 för en solcell och du är hemma på runt 7000.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Att salta in mat är ju en beprövad metod.

Men i övrigt så blir det nog lite dyrare lösningar
om man vill ha något som fungerar bra.

De här kombinerade vind/sol portabla kraftstationerna
tycker jag verkar intressanta...
http://inhabitat.com/solar-stick-portab ... generator/

Sedan kanske man kan kompettera med en specialbyggd kylbox...
http://www.solarstik.com/products-solut ... tor-pak-xl
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Solceller som laddar batterier är en bra lösning tillsammans med ett 12 volts båtkylskåp som drar lite ström. Kan man dessutom komma över ett NIFE-batteri så slipper man att oroa sig för att batteriet blir urladdat.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Har 12v 110A slutna blybatterier från backup krafts anläggningar som bytts vid 3års service dom brukar hålla 10år med lite reducerad effekt.

Dessa söker ett nytt hem då mina andra 50-11 projekt har fått företräde.

Tänk om kroppen klarade vad viljan säger :D
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Som sagt tidigare, solceller och ett kraftigt batteri. Enkelt, tyst och driftsäkert. Och var inte för snål vid kylskåp/kylbox-inköpet, köp ett med kompressor. De är mycket energisnålare än de billigare peltier-kylda varianterna.

ex vis nått av dessa http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr ... j=&sokart= http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr ... j=&sokart=
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Som så många andra redan sagt, solpanel+regulator+fritidsbatteri+kompressorkylskåp kommer fungera kalas.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur är det med tjuvar där nere. Här uppe har jag ett par kompisar som blivit av med både batterier och solceller ifrån jaktstugor och vanliga sommarstugor ute i skogen. Förmodligen är det bättre på en ö, förmodligen är det ett mindre antal tjuvar som är båtburna.
Skriv svar