Under vintern råkade jag få fatt i en elmotor som kunde vara lämpligt byggmaterial.
Det är en likströmsmotor med kol, i gott skick, kommer från ett löpband och har märkdata enligt bild nedan.
Även om märkspänningen är 180V så går den utmärkt på ungefär halva spänningen också.

Eftersom jag gillar snabba resultat och inte är särskilt duktig på svetsning så letade jag efter ett färdigt chassi att bygga på. Även här hade jag lite tur och hittade (via Blocket) ett hemmabygge utan motor som lämplig kandidat. Broms, gaswire, styrning/ratt och en rem-transmission fanns redan på plats och det underlättar ju. Dessutom fanns en slags kopplingsfunktion med ett spännhjul som kan läggas an och kopplas bort med en spak. Fiffigt och bra som "nödstopp". På andra bilden nedan har jag skruvat fast motorn, satt på kilremsskiva och kilrem.

Som strömkälla har jag inhandlat (Biltema) och monterat 6x12V 9Ah, seriekopplat till 72V (obelastat och nyladdat ligger det snarare på 90V över hela paketet). Första körtestet gjordes igår med en rå inkoppling direkt till motorn och manuell "pulsning" med en strömbrytare. Remmarna slirade vid starten men sedan drog carten iväg med bra acceleration och uppnådde en smått livsfarlig hastighet.

Nästa steg är en mer sofistikerad motorstyrning och kanske även optimering av prestanda. Laddningen av batterierna skulle jag också vilja optimera. Nu kör jag med en 12V-laddare som har valbar laddström - 0.8A eller 4A. Eftersom mina batterier ligger på 9Ah så tror jag att det lägre alternativet är snällast, även om det tar en natt per batteri att få upp full laddning.
Första försöket med motorstyrning var inte helt lyckat. En enkel byggsats från Electrokit verkar helt enkelt inte hålla måttet. Backströmsdioden över motorn brann upp vid första skarpa test och dessutom var regleringen inte helt optimal. Jag ska leta efter andra lösningar men tar gärna emot tips och förslag. Alla färdiga motorstyrningar som jag hittat verkar vara konstruerade för max 30V spänning till motorn, så jag kanske får bygga något eget.

Gaswiren ska också bytas ut mot en potentiometerlösning, men returfjäder finns på plats och får sitta kvar.
För att få klassningen som cykel att vara trovärdig behövs också viss "pimpning" med belysning fram och bak, reflexer och tuta. Kanske även en kaross kan ingå i planen, men då bör den vara lätt.
Jag återkommer med fler rapporter och ska försöka filma lite också...