Sommarprojekt El-Gocart

Berätta om dina pågående projekt.
malu

Sommarprojekt El-Gocart

Inlägg av malu »

I höstas ändrades reglerna för små elfordon (kan klassas som cykel förutsatt att de uppfyller vissa kriterier, t ex maxhastighet 20km/h) och sedan dess har jag funderat på att bygga ett litet testfordon för att väcka liv i gamla kunskaper och samtidigt ha lite roligt. Jag har sett att reglerna för laglighet har diskuterats på annan plats här på forumet, så jag nöjer mig helt enkelt med att konstatera att jag försöker hålla mig inom ramarna, men än så länge är det "testning pågår". :) Designmål är ca 20km/h och minst 1 timmes drifttid.

Under vintern råkade jag få fatt i en elmotor som kunde vara lämpligt byggmaterial.
Det är en likströmsmotor med kol, i gott skick, kommer från ett löpband och har märkdata enligt bild nedan.
Även om märkspänningen är 180V så går den utmärkt på ungefär halva spänningen också.

Bild

Eftersom jag gillar snabba resultat och inte är särskilt duktig på svetsning så letade jag efter ett färdigt chassi att bygga på. Även här hade jag lite tur och hittade (via Blocket) ett hemmabygge utan motor som lämplig kandidat. Broms, gaswire, styrning/ratt och en rem-transmission fanns redan på plats och det underlättar ju. Dessutom fanns en slags kopplingsfunktion med ett spännhjul som kan läggas an och kopplas bort med en spak. Fiffigt och bra som "nödstopp". På andra bilden nedan har jag skruvat fast motorn, satt på kilremsskiva och kilrem.

Bild]Bild

Som strömkälla har jag inhandlat (Biltema) och monterat 6x12V 9Ah, seriekopplat till 72V (obelastat och nyladdat ligger det snarare på 90V över hela paketet). Första körtestet gjordes igår med en rå inkoppling direkt till motorn och manuell "pulsning" med en strömbrytare. Remmarna slirade vid starten men sedan drog carten iväg med bra acceleration och uppnådde en smått livsfarlig hastighet. :D Min teoretiska kalkyl pekar på en toppfart upp emot 50km/h med den befintliga utväxlingen. Som tur är känns fordonet mycket stabilt, med låg tyngdpunkt, bred spårvidd och bred hjulbas. Styrningen är dock lite trög när man är van med servo.

Nästa steg är en mer sofistikerad motorstyrning och kanske även optimering av prestanda. Laddningen av batterierna skulle jag också vilja optimera. Nu kör jag med en 12V-laddare som har valbar laddström - 0.8A eller 4A. Eftersom mina batterier ligger på 9Ah så tror jag att det lägre alternativet är snällast, även om det tar en natt per batteri att få upp full laddning.

Första försöket med motorstyrning var inte helt lyckat. En enkel byggsats från Electrokit verkar helt enkelt inte hålla måttet. Backströmsdioden över motorn brann upp vid första skarpa test och dessutom var regleringen inte helt optimal. Jag ska leta efter andra lösningar men tar gärna emot tips och förslag. Alla färdiga motorstyrningar som jag hittat verkar vara konstruerade för max 30V spänning till motorn, så jag kanske får bygga något eget.

Bild

Gaswiren ska också bytas ut mot en potentiometerlösning, men returfjäder finns på plats och får sitta kvar.
För att få klassningen som cykel att vara trovärdig behövs också viss "pimpning" med belysning fram och bak, reflexer och tuta. Kanske även en kaross kan ingå i planen, men då bör den vara lätt.

Jag återkommer med fler rapporter och ska försöka filma lite också...
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Sommarprojekt El-Gocart

Inlägg av Fagge »

Det här bygget ser kul ut!.
Håll oss uppdaterade med bilder & filmer ! :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ser fint ut jag har ritat på liknande skapelser dock blev det en 2hjuling till och börja med då jag hade så svårt att hålla mig inom dom max yttermått som finns.
malu

Inlägg av malu »

Själva ramen håller sig inom 75cm bredd men hjulen sticker tyvärr ut lite mer. På längden klarar jag mig bättre.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Är det någon regel som säger att den inte får vara mer än 75cm bred, och i så fall vad heter regeln?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är med i definitionen av elcykel klass2.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du borde kunna byta ut transistorn mot en kraftigare för att få lite större marginaler, samma sak med dioden för att minska risken för oavsiktliga explosioner. :)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Kan man inte sätta på en LGF-skylt och få köra den i 45km/h? :roll:
Edit: angående motorstyrningen så startade jag en gång en tråd om ett motorstyrningsbygge som det inte blev så mycket av men jag fick många fina tips! Kolla bland de trådar jag skapat, det kan inte vara så många :)
malu

Inlägg av malu »

Dagens uppdrag var att testa lite olika batterikonfigurationer. Första varianten var med 2 rader med 3 seriekopplade batterier i varje, med spikar mellan polskruvarna.
Fungerade helt OK tills jag körde över några gupp och en spik bröts av och förvandlades till en mini-svets... :shock:

Har också upptäckt att viktfördelningen blir bäst med samtliga sex paket i fronten, så nu ska jag koppla ihop följande konfig, med mjuka kablar;

Bild

De två yttersta står snett för att inte vara ivägen för pedalerna för broms och gas. Jag har satt nummer på alla accar och för en liten loggbok över när och hur länge jag laddar var och en. Efter nästan 30 min körning idag så dippade ett batteri till 7.5V så det laddades i "recovery-mode" av min intelligenta laddare. Det kommer att bli någon form av lock på fronten också, inom snar framtid, för att kunna köra i regn och vattenpölar. Säkringen på 20A har hållt hela dagen så jag tror att startströmmen inte är alltför våldsam.

Ska inventera några olika alternativ av MOS-FET och snubberdioder framöver, för att kunna använda motorstyrningen. Ska kolla tipsen i din tråd också, Thorped. För övrigt så är det VANSINNIGT kul att köra den här prylen på villaområdets cykelbanor. Tyst som en viskning och snabb som en virvelvind. Sönerna (13 år) har ett leende från öra till öra efter varje provtur... :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Thorped skrev:Kan man inte sätta på en LGF-skylt och få köra den i 45km/h? :roll:

Kort svar: nej.

Långt svar: Ja, om man registrerar in den som lämplig fordonstyp, och sen försäkrar och skaffar lämplig körkortsbehörighet.. vilket i praktiken är nästan omöjligt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

LGF skylt är dessutom för 30 fordon.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

danei: 45, det var längesedan det var 30. ("Moderna" traktorer gör 45)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Aha och då behöver man CoC-intyg också eller? Funderar på att konvertera min gamla åkergräsklippare till en mini-el-traktor men 20 km/h känns lite klent...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Även fyrhjuliga mopedbilar som gör 45 knyck har LGF-skylt, lyckligtvis så man kan se upp för dom när det kommer nåt rattfyllo i kostym körandes mitt i körbanan på 90-vägen i 45km/h..

SKa man regga in nåt behöver man CoC, sen finns det ju undantag för egenbyggda fordon, men det var skitsvårt (i.e nästan omöjligt) att få igenom det för annat än bilar och motorcyklar förut, vet inte om dom har ändrat reglerna nu.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det är med i definitionen av elcykel klass2.
Var kan jag hitta den, letade runt men hittade ingen nånstans?

EDIT: hittade den nu. =)

TSFS 2010:144
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv
Skriv svar