Hur blockera, dämpa, rikta blåtandsstrålning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DragonsDen

Hur blockera, dämpa, rikta blåtandsstrålning?

Inlägg av DragonsDen »

Jag vill blockera strålningen från en bluetooth-modul (klass 2 eller 3, alltså <20 eller <5 meter räckvidd som det brukar heta) så att den inte går i en viss riktning. Man ska så att säga få kontakt med den när man står framför den, men inte när man står bakom den.

Man sätter väl en liten metallplatta bakom sändaren, antar jag. Men vilken metall är att föredra? Och hur tjock behöver den vara, räcker aluminiumfolie? Det måste väl ändå finnas viss massa för att kunna absorbera strålningens energi. Vore det bättre med ett finmaskigt metallnät?

Kommer radiostrålningen att reflekteras och förstärkas framåt? Och kommer den att studsa mot väggar och andra föremål så att man via reflektioner ändå får kontakt med modulen när man står bakom skärmen?

Och om jag vill reducera räckvidden på en blåtandssändare, säg att jag har en klass 1 som når på tok för långt, kan jag bädda in den i något radiodämpande material, nåt som man kan öka på gradvis för att få önskad räckvidd. Stålull? :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Hur blockera, dämpa, rikta blåtandsstrålning?

Inlägg av AndLi »

1m eller 5 cm bakom?

Jag tror du kommer få svårt att få till något bra, radiovågor är inte lätta att stoppa när man vill göra det...
Lite aluminiumfolie stoppar inget, nät kan göra större skillnad.. Sannolikt kan reflektioner hjälpa till att få signal bakåt.

Stålull har jag aldrig provat, kan säkert vara effektivare än aluminiumfolie ...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al-folie går bra! Hur det blir får du prova dig till. Många större paraboler har ett tunt AL-lager på glasfiber.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Är du inomhus är det nog omöjligt skulle jag påstå. 2,4 GHz studsar väldigt mycket mot väggar och tak,
men det beror förstås på vilka krav du har. En WLAN patchantenn kan du ju testa med, finns lite överallt.
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Direkt bakom, skärmen ska sitta fast i blåtandssändaren.
Jag ska prova, tänkta bara höra om tips först. Och med radiostrålning är det väl så att det som funkar en gång på en palts, ger andra resultat nån annanstans en annan gång. Det är väl reflektionerna antar jag. Att rikta radiostrålning inomhus känns lite som att försöka rikta skenet från ett stearinljus i en spegellabyrint.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det är ju så korta våglängder att en slitsantenn borde kunna fungera. Då kan hela bt-enheten skärmas i övrigt.
Skriv svar