Trasig TTi TG215 funktionsgenerator, komponentvärden sökes.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
onilsson

Trasig TTi TG215 funktionsgenerator, komponentvärden sökes.

Inlägg av onilsson »

Har precis fått hem en funktionsgenerator från ebay (länk). Det första jag gjorde var givetvis att mäta på den med oscilloskop för att se så allt fungerade som det skulle. Men.. det gjorde det inte :(

Instrumentet startar upp, displayen fungerar och visar till och med de förväntade värdena jag ställer in, men inget händer på utgången.
Mäter med två olika skop innan jag bestämmer mig för att öppna upp instrumentet och se om jag kan hitta nåt fel.

Direkt ser jag brännmärken på kretskortet och en hög med motstånd vid utgången är sönderbrända. Se bilderna nedan.

Det jag funderar över nu är först och främst om jag ska skicka tillbaka det till säljaren och begära pengarna tillbaka, eller om jag ska försöka reparera det själv.
Enligt beskrivningen på ebay så ska den vara testad med multimeter och oscilloskop, men säljs ändå som "as is basis". Betyder det att jag inte kan begära pengarna tillbaka, även om beskrivningen inte stämmer överrens med instrumentets funktion?

Lutar väl åt att ta och reparera det själv. Skadan verkar vara begränsad till utgången så kan jag bara hitta rätt komponentvärden så tror jag att jag kan få liv i den.
Därav inlägget, är det någon sitter inne på någon servicemanual till detta instrumentet, eller kanske har en likadan och har lust att öppna upp och titta efter?

De synligt brända motstånden är:
R144 - R152 (markerade med rött nedan)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trasig TTi TG215 funktionsgenerator, komponentvärden sök

Inlägg av TomasL »

Du kan eftersöka manualer mm på "manual exchange" (yahoo groups), eposta tti, eller kontakta MJS, och fråga honom om han vet.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Ja, maila TTi eller MJS är nog ingen dum idé.
Ger denna tråden en chans först, annars får jag göra det.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Kan det vara så att de 4 parallella motstånden skall bli 50 ohm och det andra skall vara på 600 ohm. Jag tror att användaren kört in en likspänning i utgången och bränt slutsteget. Nätaggregater i generatorn klarar knappast att göra det här. Enklast är att du hittar ett schema, det brukar finnas på nätet.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

k1.dyndns.org%2FVintage%2FSinclair%2FOther%2520Inventions%2FOther%2520Electronics%2520Products%2FSINCLAIR%2520THANDAR%2520TG200%2520TO%2520TG250%2520SERVICE.pdf

Servicemanual med komponentlista, Gustav180 verkar ha rätt, R146-149 är 200 ohm.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

OK, då är vi en bit på väg. Om du använder 2 st 220 ohm och 2 st 180 ohm blir det totalt 49,5 ohm. Då har du standardvärden.

Testa om transistorerna är OK, det går att ohm-mäta för att se om dioderna bas-kollektor samt bas-emitter är OK. Det skall vara dioder där. Dessutom bör du mäta kollektor-emitter åt båda hållen, det skall vara Mohm där.

Är det ett linjärt slutsteg som skall klara en sinus signal?
onilsson

Inlägg av onilsson »

Tack så hemskt mycket swesysmgr!! :tumupp: :tumupp:
Schema, komponentvärden och hela kittet, nu ska det nog inte va några problem att få rätt på detta :)

Misstänkte också att de 4 motstånden skulle utgöra impedansanpassningen till utgången, vilket jag även fick som tips av MJS när jag mailade dem. De kunde dock inte få tag på någon servicemanual, men var annars väldigt tillmötesgående!
Dock så är 600ohms-utgången bara parallellkopplad med 50ohms-utgången och det motståndet är inte något av de brända.
Håller med om att det måste ha varit något inkopplat på utgången som bränt sönder det såhär.
Det konstiga är att säljaren skriver på ebay att instrumentet är testat och visar signal på oscilloskop och multimeter vilket det knappast kan ha gjort när de skickat det..

Mailade också Instrumentcenter och de skulle kontakta TTi och se om de kunde få fram en servicemanual till mig. Väldigt trevligt och hjälpsamt folk överallt :tumupp:

Tack för beskrivningen Gustav180! Har dock koll på transistorer, steg och dylikt då jag läser elektroteknik, så med ett schema ska jag nog fixa det :)
(Nu ska jag inte säga för mycket, för jag har bara läst 2 år än så länge ;) )

Nu är jag inte hemma för tillfället så det dröjer tyvärr några dagar innan jag kan fixa detta, men jag återkommer så klart med resultat.
Tack för alla tips hittils!
onilsson

Inlägg av onilsson »

Tänkte bara uppdatera om att jag fick TTi:s orginal-servicemanual av Instrumentcenter idag. Snabbt och smidigt och dessutom i bättre kvalitet än den tidigare.
Precis samma information, men framför allt var kretsschemat tydligare i denna.
Vet inte om jag får ladda upp den, men är det någon som skulle vara intresserad så är det bara att PMa mig så skickar jag den.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Fick hem lite komponenter igår och bytte ut enligt serviceschemat. PNP-trissan i CP-steget på utgången var också kass, bränd den också vilket syns på bilden ovan, så jag fick byta den också.
Tyvärr funkade det inte som det skulle ändå.. Jag fick halvperiodsignal nu, men den negativa halvperioden fungerade fortfarande inte så PNP-trissan leder inte.

Har inte hunnit räkna på biasering osv än, men jag är förbryllad över värdena som står i servicemanualen, eller rättare sagt att de inte överensstämmer med det jag ser i instrumentet.
T.ex. ska R142-R145 alla vara på 10 ohm, men de två som inte är brända där är inte alls några 10 ohmare, och likadant kan man se närmre utgången. R152 är dessutom märkbart större (troligtvis på 1W) än vad som står i servicemanualen (0,6W). Till på köpet fattas det en konding (C31) vid PNP-trissan och det syns att det suttit något där innan.

Allt detta tyder på att någon varit och (åtminstånne försökt) laga utgången tidigare.
Vad tror ni om detta? Ska jag byta ut allt enligt servicemanualen eller är det något annat skumt som felar?

Har massa annat för mig dessa dagarna, men i nästa vecka ska jag räkna lite på det och se så basströmmar osv stämmer.
Det var iallafall skönt att få någon signal ut, för det visar ju att alla IC är ok och antagligen bara slutsteget det är fel på.

EDIT: fel på en siffra
Senast redigerad av onilsson 5 juni 2011, 07:38:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

R142 to 145 10 ohm
R146 to 149 200 ohm

Så ser det ut i PDF manualen jag hittade, det finns lite olika listor för olika modeller (215 vs. 230) och de kan väl ha gjort lite småändringar under åren mellan olika serier.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Precis så ska det vara enligt servicemanualen ja, men så ser det inte ut i instrumentet..
Mitt instrument är TG215 "VERSION 1".
onilsson

Inlägg av onilsson »

Nu har jag bytt ut allt enligt servicemanualen, men tyvärr samma fel ännu. Dvs, bara positiv halvperiod fungerar (se bild).
utsignal.jpg
Bilden nedan visar det som var (synligt) bränt när jag fick instrumentet. Kondensatorn C31 saknades dessutom.
TG215 schematic_before.jpg
Bilden nedan visar de komponenterna jag bytt ut, vissa för att de var brända, vissa för att de hade fel värden (jämfört med servicemanualen), och kondensatorn för att den fattades.
TG215 schematic_after.jpg
Ändå funkar det som sagt inte.
PNP-trissan (Q28) blir väldigt varm, varmare än NPN-trissan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En kanske onödig fråga, har du kollat matningarna?
Signalen på Q28 och Q27
onilsson

Inlägg av onilsson »

Japp, negativa matningen har jag kollat, -15V som den skulle. Har inte mätt den positiva eftersom jag antog den var rätt då NPN-trissan i CP-steget leder signalen som den ska.

EDIT: Kollade den positiva matningen också för sakens skull och den låg på 15V, inga problem där..
Senast redigerad av onilsson 8 juni 2011, 21:26:01, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar