Instrumentet startar upp, displayen fungerar och visar till och med de förväntade värdena jag ställer in, men inget händer på utgången.
Mäter med två olika skop innan jag bestämmer mig för att öppna upp instrumentet och se om jag kan hitta nåt fel.
Direkt ser jag brännmärken på kretskortet och en hög med motstånd vid utgången är sönderbrända. Se bilderna nedan.
Det jag funderar över nu är först och främst om jag ska skicka tillbaka det till säljaren och begära pengarna tillbaka, eller om jag ska försöka reparera det själv.
Enligt beskrivningen på ebay så ska den vara testad med multimeter och oscilloskop, men säljs ändå som "as is basis". Betyder det att jag inte kan begära pengarna tillbaka, även om beskrivningen inte stämmer överrens med instrumentets funktion?
Lutar väl åt att ta och reparera det själv. Skadan verkar vara begränsad till utgången så kan jag bara hitta rätt komponentvärden så tror jag att jag kan få liv i den.
Därav inlägget, är det någon sitter inne på någon servicemanual till detta instrumentet, eller kanske har en likadan och har lust att öppna upp och titta efter?
De synligt brända motstånden är:
R144 - R152 (markerade med rött nedan)