danei ........ Varför vinsch och cylinder ....... jo .... för alla stenar ligger inte till så att man kan backa in med stenen mellan hjulen, göra fast och lyfta. Och så hade jag tänkt att den kan vara användbar i skogen om jag behöver dra fram en stock. Och hur ska jag lyckas få ner stenen på vagnen om jag inte vinschar ner den...... hissar upp stenen så att armen står näst rakt upp sedan vinschas stenen ner där tyngdpunkten blir mest fördelaktig på vagnen. Den andra frågan förstår jag inte riktigt ..... kanske för ut-växlingens skulle ...... hur menar du?
Janaf ....... jo den skulle jag kunna ta bort..... men konstruktionen blir ju svagare då ..... men det kanske inte har nån större betydelse med de vikter jag tänkt..... vet inte. Jag brukar rätt ofta överdriva när jag bygger pga okunskap i hur man konstruerar effektivt så jag är jätte glad över alla frågor och tips hur man kan eller bör göra.
Jag kommer använda 50x50 fyrkantrör 3 mm gods....... vet inte vilken hårdhets klass, men jag kan titta efter kvitto i morrn .........
grym ....... helst skulle jag vilja bygga en riktig kran med två bommar och grip, har inte tid just nu

..... så jag börjar så här.
fler än en cylinder innebär att ventilblock måste användas....... har ventil block men den ska användas till stegmataren som finns på listan av hydraul relaterade projekt.
När stenen tex är upplyft så går det ju att lägga dit en skiva mellan hjulen där stenen kan vila så de inte svänger fram och tillbaka. Där av den den hjulaxeln i mitten, ganska mycket.