Funderar på att bygga en kranvagn till ATV:n

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Funderar på att bygga en kranvagn till ATV:n

Inlägg av orvar-e »

Jag håller på att skissa på en enkel (väldigt enkel) kranvagn till min ATV. Jag har många tunga stenar på tomten som jag vill kunna flytta undan och göra stenmur av. De de kanske väger så sidär 5 -600 kg eller mer vissa svårt att uppskatta. Kranvagnen liknar mer än motorlyft på lågprofil racingdäck, tufft inte sant, det går ju att rita så iaf. :)
På bilden fattas det drag, hjulblock där viren ska gå över och hjullager (och lite annat som jag inte orkar pilla dit), vad tror ni? :)
kranvagn.JPG
kranvagn1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Funderar på att bygga en kranvagn till ATV:n

Inlägg av danei »

Varför cylindern så långt fram när du ändå har en axel i vägen under?
Varför både vinsch och cylinder?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kan du bli av med balken mellan hjulen, tex vika den 45 grader framåt, så kan du få lyften rakt över hjulaxelns vilket inte är fel om bumlingarna väger 500kg
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funderar på samma sak
den där bör funka, men är egenteligen bara bra på att lasta små tunga saker
helt borde man ha teleskop på kranen, men man har inte mycket tyngd bakom så man ändå inte ha så mycket extra utlägg
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

danei ........ Varför vinsch och cylinder ....... jo .... för alla stenar ligger inte till så att man kan backa in med stenen mellan hjulen, göra fast och lyfta. Och så hade jag tänkt att den kan vara användbar i skogen om jag behöver dra fram en stock. Och hur ska jag lyckas få ner stenen på vagnen om jag inte vinschar ner den...... hissar upp stenen så att armen står näst rakt upp sedan vinschas stenen ner där tyngdpunkten blir mest fördelaktig på vagnen. Den andra frågan förstår jag inte riktigt ..... kanske för ut-växlingens skulle ...... hur menar du? :)

Janaf ....... jo den skulle jag kunna ta bort..... men konstruktionen blir ju svagare då ..... men det kanske inte har nån större betydelse med de vikter jag tänkt..... vet inte. Jag brukar rätt ofta överdriva när jag bygger pga okunskap i hur man konstruerar effektivt så jag är jätte glad över alla frågor och tips hur man kan eller bör göra. :)
Jag kommer använda 50x50 fyrkantrör 3 mm gods....... vet inte vilken hårdhets klass, men jag kan titta efter kvitto i morrn .........

grym ....... helst skulle jag vilja bygga en riktig kran med två bommar och grip, har inte tid just nu :( ..... så jag börjar så här.
fler än en cylinder innebär att ventilblock måste användas....... har ventil block men den ska användas till stegmataren som finns på listan av hydraul relaterade projekt.

När stenen tex är upplyft så går det ju att lägga dit en skiva mellan hjulen där stenen kan vila så de inte svänger fram och tillbaka. Där av den den hjulaxeln i mitten, ganska mycket.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Bara ett par åsikter:

Cylinderns placering ser inte alls tokig ut. Hydraulik är så tokstark att placerar man cylindrarna fel så knäcker de utan vidare konstruktionen innan kraften tryter. Fördelaktigt är ju att konstruktionen bara inte orkar om man lyfter för tungt, det är tråkigt om man istället knäcker hela konstruktionen. Kolla t.ex. på hur cylindrarna är placerade på grävmaskiner...Min har t.ex. en sticka som är drygt ett par meter lång, och cylindern sitter placerad mindre än 20 cm från vridpunkten...

Jag hade dock garanterat valt att skippa tvärbalken. Det finns bra hjulfästen som inte behöver tvärbalk och ändå klarar flera ton. Min maskintrailer som jag dagligen kört drygt fyra ton maskin på (fyra hjul) har inga tvärbalkar vid hjulen. Konstruktionen blir lättare samt mer flexibel. T.ex. kan man ta tyngre stenar rakt mellan hjulen (upp till ett par ton ser jag inte som något större problem med de materialdimensionerna), och lättare stenar längre ut.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag hade helt klart gjort om den lite. Du vill ju kunna lägga upp dem på stenmuren med. Dvs. Jag hade gjort lyftpunkten precis där hjulaxlen är. Tagit bort axlen på ett eller annat sätt.

Sedan hade jag monterat ett utskjut. Monterat på sådant sätt att man kan skjuta ut lasten minst 1 meter utanför hjulens ytterkant.

För att då kunna göra detta kan det behöva lite extra vikt intill fyrhjulingen. På detta viset har du faktiskt lite nytta av den :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en tyngd av en 200 liter vattentunna är smidig, lätt att fylla till rätt vikt och så vidare,
lite klumpig med

men om tväraxlen, med utskjut , rak axel, utan , så man kan lyfta rakt upp
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Om man inte hela tiden vill ha vikter samt klabba med vatten så är ett par traktorvikter smidigt. lätt att haka på och av. Ev bygger man med en extra kolv en flyttbar vagga med vikter så man kan flytta tyngdpunkten eller varför inte bara förlänga vagnen? Kan man förlänga vagnen med dubbla längden och du har 50kg extra vid fyrhjulingen så har du helt plötsligt dubbla lyftkapacitetn med dubbla längden :)
Super7

Inlägg av Super7 »

Förutom fel proportioner så skulle jag göra lyftbomen som en del riktiga kranar har,
med fackverk ovanpå....
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fackverk? Med en 50x50 profil med 3 mm gods? Känns ju väldigt nödvändigt för att lyfta 5-600 kg..Rätt mycket overkill känns det snarare som. Visst, är det aluminium så kan det bli nödvändigt, men knappast om vi pratar om stål.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är ju bara att titta på t ex en billyft från biltema. Så får man ett hum om vad man behöver i grovlekar....
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

om du ska bygga en mur så måste du ju kunna lyfta stenarna utanför hjulaxeln annars blir de svårt att få en sten på den andra, om du inte tänkt att på nått vis köra upp på muren.

För några veckor sen så hjälpte jag till på päronens tomt med att flytta en jäkla massa sten och jord, hade hyrt en minigrävare och en bobcat, förvånansvärt mycket man får gjort med så små maskiner!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Många bra tips, så jag har ritat om lite. Men jag väljer att behålla hjulens placering, för att ju närmare kranen är placerad hjulen ju mer lyftkraft kommer det att bli på ATV:n vid tyngre last.
Har tagit bort tväraxeln, och förändrat lyftbommen så att det går att skjuta ut bommen som det beskrevs i inlägg ovanför. Även en justering för in fästning av cylinder kan vara bra tänkte jag, är inte säker på slaglängden på den cylinder som ska användas.
Ja ... man skulle haft tag på traktor vikter...... :humm:

danielr112 ......... "Det är ju bara att titta på t ex en billyft från biltema. Så får man ett hum om vad man behöver i grovlekar...."

Men man vet ju inte vilken stålkvalitet som används. I övrigt så är det precis det jag har gjort, tittat på bilder av kranar och motorlyftar på blocket.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jo det e ju sant. tippar dock på vanligt bonnajärn som är ganska rostigt om man tittar på hur mycke porer det varit på de flesta :)

Sätt gärna en kolv på utskjutet. så slipper du lyfta längst ut utan kan skjuta ut stenen direkt på plats. kräver dock lite extra jobb samt material. Helst vill man ju ha en ganska lång kolv. Går ju bygga dubbelverkande med så att skjuter man ut 500mm så blir det 1000mm i spetsen. Men som sagt allt beror ju på.
Skriv svar