Jag har bestämt mig för att lära mig PIC-programmering. Jag tror att detta är något för mig, då jag gillar att programmera och löda ihop egna kretsar.
Jag hade tänkt införskaffa mig en PicKit2 med experimentkort.
Innan jag beställer programmeraren så tänkte jag knåpa ihop en lista på saker som jag kan använda i mitt lek och lärande.
Det verkar finnas en uppsjö av olika PIC's, detta gör mig lite vilsen tyvärr. Jag har förstått att olika PIC's funderar olika bra till olika ändamål. Om jag kollar på PicKit2's experimentkort så verkar sockeln ha plats för en PIC med 20 ben, så det är ju max, men visst fungerar det även med PIC's som har färre ben? Gäller bara att man stoppar den rätt i sockeln? Klargör gärna detta för mig

Så vad kan tänkas vara en allround och lämplig PIC för mig som bara vill testa flera olika saker?
Motstånd och lite lysdiodrar har jag sen innan, men en komponentsats med kondensatorer kan vara bra att ha. Vad är mest allround, elektrolyt eller keramiska?
Om jag vill lära mig hur man styr en 7-segments display, är det något speciellt man måste kolla efter, eller är det bara att välja en som "faller mig i smaken"? Dem kanske följer någon gemensam standard som gör det lätt att följa tutorials?
Om jag sedan vill lära mig hur man styr en motor, tex en av dessa. Är det något mer man behöver för att få till styrningen då? Någon extra krets kanske?
Tack på förhand!
MVH Niclas
Flytt: Allmänt -> Mikroprocessorer //blueint (per förfrågan)