Komma igång med PIC-programmering, vad mer bör jag skaffa?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
skorpion

Komma igång med PIC-programmering, vad mer bör jag skaffa?

Inlägg av skorpion »

Hej
Jag har bestämt mig för att lära mig PIC-programmering. Jag tror att detta är något för mig, då jag gillar att programmera och löda ihop egna kretsar.

Jag hade tänkt införskaffa mig en PicKit2 med experimentkort.
Innan jag beställer programmeraren så tänkte jag knåpa ihop en lista på saker som jag kan använda i mitt lek och lärande.
Det verkar finnas en uppsjö av olika PIC's, detta gör mig lite vilsen tyvärr. Jag har förstått att olika PIC's funderar olika bra till olika ändamål. Om jag kollar på PicKit2's experimentkort så verkar sockeln ha plats för en PIC med 20 ben, så det är ju max, men visst fungerar det även med PIC's som har färre ben? Gäller bara att man stoppar den rätt i sockeln? Klargör gärna detta för mig :)
Så vad kan tänkas vara en allround och lämplig PIC för mig som bara vill testa flera olika saker?

Motstånd och lite lysdiodrar har jag sen innan, men en komponentsats med kondensatorer kan vara bra att ha. Vad är mest allround, elektrolyt eller keramiska?

Om jag vill lära mig hur man styr en 7-segments display, är det något speciellt man måste kolla efter, eller är det bara att välja en som "faller mig i smaken"? Dem kanske följer någon gemensam standard som gör det lätt att följa tutorials?

Om jag sedan vill lära mig hur man styr en motor, tex en av dessa. Är det något mer man behöver för att få till styrningen då? Någon extra krets kanske?

Tack på förhand!

MVH Niclas

Flytt: Allmänt -> Mikroprocessorer //blueint (per förfrågan)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Komma igång med PIC-programmering, vad mer bör jag skaff

Inlägg av AndersG »

Den kommer med en 16F690 som är en ganska kapabel PIC. Jag föreslår att du börjar med att ladda ned och köra igenom de "Pickit Lessons" som finns på Microchips hemsida.

Gällande kondingar så är inget mera allround. Du kommer att behöva både elektrolyter i spannet 1u..470uF och keramiska i spannet 10p..100nF. 100nF kommer du att behöva en massa av eftersom det i princip skall sitta en per IC-krets som avkoppling. Finns färdiga satser från tex Kjell.

En 7-segments display kan du styra direkt från en PIC.

Men ta och börja med "lessons" och fråga vidare sedan.

edit:
Kjell: 36802, 90498, 89254 så har du ngt att börja med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag började med en "PIcKit2 Starter Kit", tyckte det var riktigt bra.

Det där med att byta PIC i experimentkortet är aldrig någonting jag brytt mig om i alla fall, så fort man lämnar de där lektionerna som följer med tycker jag det är enklare att sätta upp en PIC i vanligt breadbord och koppla in programmeraren, dessutom lärorikt att bygga upp från grunden på det viset.

Sånt som jag tycker är kul och bra att lära sig är att läsa av en pot, styra servo, styra displayer tex. alfanumeriska HD44780, styra stegmotorer mm. sen såklart även koppla ihop dessa med varandra och tex. vrida ett servo när du vrider poten eller liknande.

Det är inga problem att styra en 7-seg från en PIC, förutsatt att du inte försöker ta displayens maximala 20mA/segment direkt ur PIC'en, när du tänder alla segment kommer du överskrida max-strömmen PIC'en kan ge ut då, men det är bara att köra med lite större motstånd, behöver ju inte så mycket ström för att kunna läsa av displayen, annars får du ha transistorer emellan.
Men just att styra 7-seg display är det inga konstigheter med, pinout hittar du i datablad, sen är det bara att tända segmenten i rätt kombinationer för rätt siffror.
Det ända som är tänkvärt är att om du har en display med gemensam Anod kommer det bli inverterat för att styra den, dvs. du sätter '0' på en utgång för att tända segmentet.

För att styra en sådan motor du länkar är allt du behöver i princip en transistor. Sen kan du avancera lite och konstruera en H-brygga (Behövs 4 transistorer), eller köpa en färdig krets för detta, så kan du även vända rotationsriktningen hos motorn.
ooptimerad

Inlägg av ooptimerad »

Ja, du kan programmera PIC's med färre ben.

I kittet ingår en PIC16F690, den klarar du dig med ganska länge.
Jag skulle vänta med att köpa nya tills du behöver en för något specifikt.

Styra 7-segmentsdisplayer går att göra på många sätt, enklast är direkt från PIC'en som AndersG nämner. Vill du styra flera kan du multiplexa dem genom att låta en vara tänd i taget, så snabbt att det inte synns att de blinkar. Detta med hjälp av transistorer: såhär

Ett sätt som sparar många pinnar är att använda ett skift-register med lagringsfunktion (t.ex. HEF4094B). Till kostnaden av en extra extern krets per display kan du driva ett stort antal displayer på endast 3 pinnar.

Kittet är förövrigt mycket billigare hos elfa, 319kr + moms: 73-344-18

Edit: stavfel åtgärdat
skorpion

Inlägg av skorpion »

Tack för synpunkterna och hjälpen :)

Kom på att jag missade att fråga om kristaller. Det är väl inyggd i dem flesta nuförtiden, men vad måste jag tänka på när jag senare ska köpa en PIC?

På kjell står bl.a denna info för PIC: (rätta mig om jag har fel)
EXTOSC 20 MHz
Betyder detta att den stödjer en extern kristall upp till 20MHz?
INTOSC 8 MHz
Den interna är alltså på 8MHz och den går att förbigå via programmering om man vill använda en extern?

MVH Niclas
ooptimerad

Inlägg av ooptimerad »

Japp, kollar du i databladet ser du på sidan 3:

• Operating Speed:
- DC – 20 MHz oscillator/clock input

• Precision Internal Oscillator:
- Software selectable frequency range of
8 MHz to 32 kHz
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad du ska tänka på när du köper en PIC är dina behov.

Finns ju massvis med funktioner som finns i olika modeller, det är bara att välja efter behag.
Timers, PWM, ADC, UART, Intern oscillator, antal pinnar, USB, Ethernet, klockhastighet, realtidsklocka, RAM, Flashminne, EEPROM osv osv osv.

Man vill ju alltid ha en så billig som möjligt, som uppfyller kraven man har.
Microchip har ett bra verktyg för att finna optimala PIC-modeller.
http://www.microchip.com/productselecto ... ector.html
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kom på att jag missade att fråga om kristaller. Det är väl inyggd i dem flesta nuförtiden,

Nej, ingen PIC har någon inbyggd *kristall*. Däremot har i dag alla en helt OK
inbyggd oscillator med normalt 1% fabriks kalibrering. Fungerar till det mesta
utom om det handlar om tidmätning/klockor. Där sätter man på en vanlig
extern kristall som är ca 20 gånger noggrannare.

> EXTOSC 20 MHz
> Betyder detta att den stödjer en extern kristall upp till 20MHz?

Ja. Se databladet för detaljer !

> INTOSC 8 MHz
> Den interna är alltså på 8MHz och den går att förbigå via programmering om man vill använda en extern?

Ja, det ställs in via CONFIG inställningarna. Databladet för 16F690, sidan 199.
Notera att en del nyare modeller även kan köra i högre hastighet på interna oscillatorn.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Kan tipsa om att Mikroelektronika har riktigt fina prylar som lämpar sig både för nybörjaren och proffset, allt från utv.bord med inbyggda programmerare/debuggers till expansionskort av alla de slag.
Har själv ett 10tal "bord", EP3 / EP4 / EP6 / UNI-DS mm., från dom och säkert ett 50tal exp.kort, typ RS485 / LCD / BlueTooth mm.
Utv.borden är ruggigt väl bestyckade, typ "allt" som man behöver och lite till och är enligt mig, VÄLDIGT prisvärda ;)

En väldans fin sak är att deras utv.miljö är gratis, "C", Basic och Pascal , upp till ca. 2kB genererad kod, skall man skriva större progam får man betala för en programlicens (som inte är dyr alls), men för att börja lära sig klarar man sig långt utan att man behöver skaffa licensen.
Jag använder deras prylar både hemma och på jobbet till diverse test och utv./lab saker, kanon att testa med och otaliga är dom applikationer jag utvecklat med hjälp av dessa bord.

Dom har dessutom flera "online böcker" i olika ämnen samt ett forum som brukar hjälpa till med det mesta.

Mikroelektronikas website: http://www.mikroe.com
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sedan får jag väl höja ett varningens finger rörande MikroElektronika. Deras hårdvara har många funktioner och det kan väl helt enkelt inte vara så fel men deras mjukvara är inte riktigt vassaste verktyget i lådan...

Genom tiden har jag märkt lite buggar här o var varför jag har övergivit det, allmänt har de inte så bra rykte på mjukvarusidan.
djangdal

Inlägg av djangdal »

Jag och 4 kompisar bygger en quadrocopter helt från grunden med egna algortimer och styrsystem osv. på våran hemsidan under tutorials finns en riktigt bra guide för hur man enkelt kommer igång och kan programmera en pic.

Den är skriven så du även kan köra C på den.

http://www.quadrocopter.se
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns en egen forumdel för mikroprocessorer där finns massor med inlägg läs/posta och förundras.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I dagsläget finns det ju en del väldigt kompetenta men ändå billiga PIC'ar, typ 16F887 tex, som kan väldigt mycket, men inte kostar speciellt mycket, visst, stor rent fysiskt (blir så med så månag io-pinnar) men just när man labbar är det ju sällan en nackdel.
Skriv svar