Allmänt om trådlös fjärrstyrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TechMantel

Allmänt om trådlös fjärrstyrning?

Inlägg av TechMantel »

Hej, jag är ny här på forumet och likaledes ny inom elektronik.

Intresset har kommit från att jag har möjlighet att göra ett "praktiskt elektronikprojekt" i skolan, valfritt i princip.
Min förhoppning är att göra någon typ av fjärrstyrd robot, eventuellt automatiserad i framtiden, men mer om det kommer i en projekttråd när det dragit igång. :tumupp:

Som sagt är jag ganska ny inom elektronikens under, har läst lite grundläggande reglerteknik och ellära bara. Dock tror jag att det mesta kommer av sig självt genom att läsa på här och andra ställen runt om på webben.

En sak jag dock inte lyckats hitta(ja, har sökt både här och på google) är en översikt av möjliga sätt att fjärrstyra och skicka information utan sladd.

Det jag eftersöker är alltså en uppradning av olika sätt att sända och mottaga signaler trådlöst. Vilken räckvidd de olika teknikerna har, fördelar, nackdelar, begränsningar, kostnad, vilket som passar till vad och så vidare.

Finns det någon sida, litteratur att rekommendera eller helt enkelt någon kunnig här som är villig att förklara för en nyfiken nybörjare? :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Allmänt om trådlös fjärrstyrning?

Inlägg av Klas-Kenny »

Välkommen till forumet! :)

Det absolut enklaste enligt mig är moduler, tex. Dessa.
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Tack.

Ja, sådana 433 Mhz, såg jag att dom hade hos kjell o co till och med. Det är radiosignaler va? Är det exakt samma teknik som används inom t.ex. radiostyrda bilar, båtar och flygplan eller liknande?

När man pratar om RC-prylar pratar man ju ofta om att man har olika antar kanaler och då har jag förstått det som att varje kanal styr en(1) funktion enbart, stämmer det? Betyder det att jag behöver en sändare och mottagare per signal jag vill skicka?

Kan man skicka ljud och video via denna typ av sändare?

Många frågor blir det. :roll:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skillnaden på de jag länkade mot de hos Kjell är att de hos Kjell omvandlar bara det du skickar in till den till radiovågor och tillbaka, dvs. om du vill ha någon bra överföring måste du skriva ett radio-protokoll själv, dvs. kanske någon typ av ID, checksumma osv. som alltid skickas med för att få det att fungera bra även i "svåra förhållanden" och liknande. De jag länkade till är "smarta", dvs de sköter den biten själva.

I princip är det samma teknik, radiovågor.

Den frågan överlåter jag till någon mera inläst på området :)

Visst går det att skicka ljud/bild med en sådan, det är inte helt lätt som "nybörjare" skulle jag tro, men nog går det.
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Ok, tack för svaren!

Av någon anledning trodde jag inte att det gick att skicka annat än enkla kommandosignaler via radiosändare, men detta skulle göra min idé mycket lättare tror jag. Att det inte är så lätt gör ingenting då jag ämnar att göra en 10-poängare av kursen och lära mig en hel del plus att jag kommer att få handledning under kursens gång. Vill dock vara förberedd när den börjar, kommer eventuellt att gå den i sommar.
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Verkligen ingen som vet någon bra sida, bok eller liknande?

Kanske läge att göra en wikisida om fjärrstyrning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

problemet är snarare att det är för stort område för att få ner på ett ställe
det finns satans massa olika sätt att göra det på :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det finns ju massor av litteratur om radioteknik som sådan. Men den är knappast praktisk. Det är mer baskunskaper att använda när man jobbar med radio eller elektronik inom radio.

Om du "bara" ska använda dig av en modul för överföring av data , och vill lära dig hur du gör i praktiken, så finns det inte så mycket litteratur vad jag vet. Då får man istället samla på sig lite kunskaper från olika håll.

Så frågan först är på vilken nivå du vill ha kunskap?

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta praktiskt hur du använder en radiomodul för att överföra olika data.

Då föreslår jag följande:

1) du studerar informationen om den modul du tänker använda (den som Klas-Kenny länkar till ovan är utmärkt för din applikation!). Ladda ner databladet för läsning. I den korta informationen på produktsidan ser du följande:
Intelligens på modulen, man skickar och tar imot RS232 data.
Man slipper skriva radioprotokoll, modulen tar hand om detta automatiskt

RS232 interface TTL nivå
Serial port data rate: 4800/9600/19200/38400/57600/115200bps.
RF data rates: Software-selectable
5K/10K/20K/30K/40K/50K/77K /100K/150K/200K/250Kbps
32 kanaler, valbart med mjukvara
(mina fet-markeringar)

Nyckelorden är RS232 samt "TTL"-nivåer. Då får vi läsa om dataöverföring... (Googla!)
exempelvis den här artikeln: How RS232 works

Här får man reda på att RS232 är signaler som överförs i kabel med spänningsnivåer upp till +/- 12 volt.... men vänta nu... vad betyder då TTL-nivåer? TTL är ett äldre uttryck för transistorbaserade logikkretsar. De brukar drivas med 5 volt matningsspänning. Alltså kommunicerar din radiomodul inte med +/- 12 volt som är normalt vid RS232 utan med 0V och +5V som logiska nivåer. Detta är perfekt, för då kan du direkt ansluta logiska kretsar eller en mikrocontroller till din modul. RS232 på TTL-nivå finns egentligen inte (för RS232 är ALLTID upp till +/- 12V) , därför använder man andra begrepp, t.ex UART (Universal Asynchronius Receiver Transmitter) som betecknar en krets som kan ta emot och sända data på 5 volts nivå.

Googla därför även på UART!

"RS232" brukar normalt överföra åtta databitar åt gången (en byte) med en viss hastighet som man bestämt i förväg. För att få olika funktioner måste du därför ge dessa bytes en mening.

Som bekant kan en byte innehålla ett tal mellan 0 och 255, representerat med åtta binära siffror. Så om du vill göra något enkelt (styra några på/av funktioner t.ex. ) kan det räcka att varje funktion har ett nummer som motsvaras av t.ex. de fem lägsta bitarna i byten. De kan ge 32 olika kombinationer. Säg nu att den sjätte biten innehåller information om det ska vara "on" eller "off". Den sjunde och åttonde biten används då inte (men kan komma till användning om du vill utveckla fler funktioner)

exempel:
00 = 00000 motor0
01 = 00001 motor1
02 = 00010 lysdiod A
03 = 00011 lysdiod B
04 = 00100 lysdiod C
05 = 00101 strålkastare
06 = 00110 nödstopp
07 = ... etc...

så om du vill tända lysdiod B skickar du en byte innehållande talet 35 = 00100011.
släcka lysdiod A: 00000010 (tänd och släck-biten är fetmarkerad)

TIll detta kommer också startbit och stopbit(ar), men detta sköts vanligtvis automatiskt om man använder en UART-krets.
Bild

Detta var bara ett väldigt enkelt exempel för att illustrera ett mycket enkelt dataprotokoll som fungerar praktiken. Men du kan i princip överföra vilken data som helst. Det är bara hastigheten som begränsar mängden data.

För att skicka och ta emot datan behövs någon krets som genererar signalen, och en krets som tolkar den. Nästan alla enkla mikrocontrollers idag innehåller sådana färdiga moduler som bara är att koppla in.

EN bok som jag har i handen nu heter "Mikroprocessorteknik" och är skriven av Per Foyer. Kapitel 17 i den boken handlar enbart om UART och hur man använder det i praktiken i en processor. Rekommenderas. (Hela boken är bra för övrigt!)
Senast redigerad av jesse 29 mars 2011, 23:46:25, redigerad totalt 1 gång.
TechMantel

Inlägg av TechMantel »

Tack för edra svar!

Alltså, det jag är ute efter här är snarare ganska grundläggande info om vilka tekniker som finns, vilka som är vanligast, räckvidd, datamängd, kostnad osv.

Jag ger ett exempel på hur jag hade föredragit ett svar:

Wifi:
Räckvidd: Beroende på router och extra accespunkter, men kan täcka allt från ett rum till flera 100 kvadratmeter.
Användning: Används sällan för RC-styrning av robotar osv, men det är fullt möjligt, tack vare *Insert anledning + länk kanske*.
Kostnad: Beroende på router(har du kanske) och sändare.
Datamängd: Beroende på standard, men N-standard kan skicka och mottaga mycket stora mängder data vilket gör den bra till att skicka högupplöst video och andra tunga applikationer.

Ja, nu gissade jag bara vilt på vissa saker, eftersom jag inte kan, men det är på den nivån jag menar. Sen finns ju Bluetooth, 433Mhz-radio, 2,4 Ghz-radio, IR och säkert flera till jag inte känner till men som säkerligen är bra att kunna.

Hoppas det gick fram vad jag var ute efter, men ditt inlägg jesse var mycket informativt, tack än en gång!
Skriv svar