Tack för era svar.
Nu har jag pillrat isär rubbet så jag fick ut lysrören.
Det är två stycken enheter med tre rör i varje. Och en är lite bränd i kanten (se bild).
Det lustiga är att då jag kopplade in de lösa rören och startade elektroniken så tändes dom och slocknade inte!
Mycket märkligt. Dock så lyser det bara om halva röret där det är bränt.
Vad ska man tro nu då? Ska det ha varit något överslag som bit96 tipsade om när allt satt monterat eller berodde felet på det brända röret, men hur har det isf kunnat gå till sig?
Kan man köpa dylika rör någonstans tro? Annars kan jag ju köra som det är också, det gör inget, men jag känner på mig att felet kommer tillbaka när jag väl monterat ihop skiten igen.
Edit:
En teori jag kom på nu är att det har varit överslag till jord vid den brända "rörhållaren", eller på andra sidan där kablarna låg klämda mot kanten. Nu då "armaturen" ligger löst så är den inte jordad, därav fungerar det. Kanske?
Bifogar en bild på baksidan av den brända kontakten, man ser den gula kabeln har blivit svart. Och det är grön ärg både på kabeln och på plåten.
Vad tror ni, beror detta på ett dåligt rör eller på dålig kontakt i kontakten/rörhållaren?
Kan man dra ur rören ur hållaren utan att sabba dom?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.