kondensator till induktionsvärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Henrik82el

kondensator till induktionsvärmare

Inlägg av Henrik82el »

Nån som är bra på kondensatorer till induktionsvärmare?

Jag behöver en kondensator på 1 uF som ska klara en ström på 30A. (Det blev 18,5A i en simulering i datorn, men det gäller nog bara om inget finns i spolen.. jag kan ju inte simulera att jag stoppar in en bult i spolen.) Det är en parallell resonans krets.. så strömen från batterierna är låg, men i spole och kondensator är strömmen hög.

Frekvensen är 111 kHz. Topp spänningen i spolen blev 76V AC . Sinus våg.

Om man vill ha låga förluster i kondensatorn, ska man välja en kondensator som har låg förlustfaktor då?

ELFA kanske inte har en kondensator som klarar 30A men det går ju att parallellkoppla
10 stycken på 0,1 uF då blir det ju 1uF och strömen blir delad på 10.

Då skulle det gå men 10 stycken på 0,1uF som klarar 3A.
Men hur blir det med förlusterna? blir det 10 gånger så stor förlust då?

Jag har kollat på ELFA.
Men det står inget om hur hög ström kondensatorerna klarar.

Jag har provat med 5 st parallellkopplade kondensatorer på 0,22uF
men dom blir mycket varma och svälde upp.
sen tror jag att det blev kortslutning i nån av dom.. en av fälteffekt transistorerna gick sönder också.. sen gick säkringen.

Sen tog jag 5 nya kondingar, lödde fast dom på 2 st 4kvadrats koppartrådar och sänkte
ner dom i en burk med olja.. så nu har jag oljekylning :) funkar riktigt bra.
Som längst har jag kört lite över en minut.

En 3 tums spik glöder på ca 12 sekunder.
En M6 skruv glöder på ca 30 sekunder.

Inget annat bllir varmt, det är bara kondensatorerna som blir varma. Spolen känns lite varm, men den kan man ju ta på efteråt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: kondensator till induktionsvärmare

Inlägg av Henry »

Du kan kanske simulera att du sätter i en spik genom att ändra induktanen på spolen. Annars gör som jag gjorde trail and error med strömbegränsing med lampa då jag bara snabbt prövade en ide. Fast i mitt fall blev det dock inte mycket till testande då ihopplocket fungerade direkt det enda som var att göra var en spole som jag kunde vattenkyla istället för en vanlig tråd för den blev väldigt varm.

Det du skall använda är pulskondensatorer och inte bara en utan flera så derlar du upp strömmen mellan de vilket ger de ett lättare liv att leva. Tror det var metalliserad polypropylen och de du väljer skall klara av hög frekvens och har låg ESR det är i alla fall det jag skaffade till min när ELFA hade en rea förra året. Dessa typer är dock rätt dyra men de gör sitt jobb

Värmaren jag har får en M3 skruv att glöda på någon sekund, ett bågfilsblad knappt 2, M6 gängstång ca 8, ett 15 mm brett rör med 3 mm tjocka väggar ca 25 sekunder, det är långt så mycket värme försvinner ut längs med ändarna så det tar lite längre tid.

Matar det med 50V för att få upp effekten utan att behöva ha så hög ström och det drar ca 18A med röret men har nog runt 50A till godo om det skulle behövas och om sekundärledningarna håller men en del över det så går förstås säkringen i huset. Har ingen strömbegränsning på aggregatet, men tänkt fixa, så jag har blåst trissorna några ggr. Har kört det hela i runt 20 min i sträck en gång innan vattnet blev för varmt, då jag inte hade något som kylde det, men det enda som blev varmt var kylflänsarna till trissorna som blev kraftigt ljumna men kondingarna var inte varma överhuvudtaget.

Skall slänga ihop något någon gång så det går att gå förbi curie temperaturen så att man då även kan värma ej magnetiska metaller som tex koppar och aluminium men det är bra mer jobb med det då schemat är rätt komplicerat.
Henrik82el

Inlägg av Henrik82el »

Tack för svaret :)

Jag hittade min faktabok om elektronik från skolan.. och där stog det om olika kondensator typer :)
Det stämmer:) det är metalliserad polypropylen (MKP) som är bra till pulskretsar. Står att dom har låga förluster också. Men det står också att dom är dyra..

Skulle det funka bra med 20 st metalliserad polypropylen?

Nu har jag simulerat att jag stoppade in något i spolen. jag ökade induktansen lite tills strömen från batteriet blev 18A då blev strömmen i kondensatorn 34A.

I verkligheten så har min spole 3 anslutningar.
När jag simulerade i datorn så hittade jag ingen spole med 3 anslutningar så jag seriekopplade 2 spolar.

Mitten anslutningen är kopplad ditekt till +.
Dom andra anslutningarna är kopplade till varsin transistor som gjordar spolen.
Transistorerna styrs av en astabil vippa som består av 2transistorer, 4 motstånd en potentiometer och 2 små kondingar. Frekvensen ställer jag lätt in genom att vrida på potentiometern och kolla på oscilloskopet.

När jag ska trimma in resonansfrekvensen på mitt bygge så använder jag en 12V 50W glödlampa i serie med ett 12V batteri och värmaren. Lampan slocknar ju när jag har resonans :)
Men det är ju bara resonans när inget finns i spolen. strömen ökar ju när jag stoppar in järn i den.

Jag har kört med 24V (seriekopplade bil batterier) men imorgon kanske jag provar med 30V.

Jag har en MIG svets.. och jag tror att den gav mellan 20 och 30V och den kan ju ge ström så de räcker :) Förra sommaren testade jag att koppla på 24V glödlampor och det funkade ju bra.
Den har 4 effektlägen som gav olika spänning.
Den ger likspänning, men jag vet inte om det är halvvågs eller helvågslikriktnng. Men det kan jag ju lätt
ta reda på med mitt oscilloskop. Jag har en helvågslikriktare som jag kan koppla in om det behövs.

Ja du har högre effekt i din värmare än jag har i min.
Får se vad som händer imorgon när jag kopplar på svetsen.
Antagligen så gör jag skror av kondingarna.. men dom är ju oljekylda nu.. så det kan ju gå bra.
Det är nog bäst att jag är utomhus när jag provar.
Jag ska köpa nya kondingar snart.

Vad är curie temperaturen? hur funkar en sån värmare? är det bara effkten som är högre?

Jag provade att stoppa in en 10mm tjok aluminium stång.. men inget hände.. strömen kanske ökade lite men den blev inte varm.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Liten diskussion om kondensatorer till Teslaspolar:
http://www.tb3.com/tesla/capacitors/capacitors.html

Inte helt relevant men kanske kan ge några ledtrådar.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle det funka bra med 20 st metalliserad polypropylen?

Kan inte uttala mig om det eftersom jag inte räknade ut något överhuvudtaget då jag helt enkelt tog vad jag bedömde skulle kunna fungera i kapacitans men pröva och se annars.

Då jag bara ville testa induktionsvärmning lite snabbt så använde jag mig av den enklare ZVS varianten vilket ger hyffsat med effekt oavsett vad som stoppas in (så länge som det är ett magnetisk material) eftersom den anpassar sig av sig själv men går inte att ändra frekvensen på utan att ändra kapacitansen eller spolen.

Curie temperaturen är vid den temperatur då ett material tappar sina magnetiska egenskaper som tex järn som slutar vara magnetiskt runt 870 grader eller så vilket gör att man inte kan få en högre temp på detta med en ZVS princip.

Anledningen till att jag har en förhållandevis hög spänning är för att strömmen då inte behöver vara lika hög för att få ut samma effekt vilket ger både kondensatorer och mosfetar ett lugnare liv att leva.
Henrik82el

Inlägg av Henrik82el »

Jag har inte köpt kondensatorer än.
Jag kör fortfarande med dom som jag stoppade ner i en plast burk med olja.
Imorgon ska jag försöka filma:)
Henrik82el

Inlägg av Henrik82el »

Nu har jag filmat min induktionsvärmare :)

http://www.youtube.com/watch?v=YoGUKnAR1Gk
Skriv svar