Lager till kulskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Larsson90

Lager till kulskruv

Inlägg av Larsson90 »

Hej,

Ska köpa lager till en kulskruv. Behöver två VK-lager med innerdiameter 10 och ett nållager (på den flytande sidan) som har en innerdiameter på 12mm.
Hittar dock ingen återförsäljare som säljer detta. Är det någon som vet vart det finns?

Mvh
Niclas
H.O

Re: Lager till kulskruv

Inlägg av H.O »

Närmsta "järnhandel" ska kunna plocka hem åt dig. 7200BEP, t.ex är ett "standard" VK-lager 10x30x9. Tänk på att just detta inte är gjort för att monteras i direkt anslutning till "det andra" lagret, det behövs shims för att uppnå förspänning.

Jag vet inte hurvida Nomo kullager säljer till privatpersoner men ring o hör - dom bör kunna fixa i princip vad som helst. Det finns även en del säljare på EBAY som listar 7200.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Tackar tackar.

Behöver man dubbla lager fastän man använder sig av ett dubbel vk-lager (dubbla kulrader)?
Kommer förmodligen köpa det på mitt företag så kan kolla med nomo (:
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Du behöver bara ett om du kör med dubbelt VK-lager.
Sverull är väl ÅF åt SKF.
Vill du köpa billiga lager av kina kvalitet så fungerar VXB bearing bra.

EDIT: Jag kan sälja 2st (7200 BEP) till dig för 250sek ink frakt. -> Säljes tråd
H.O

Inlägg av H.O »

Behöver man dubbla lager fastän man använder sig av ett dubbel vk-lager (dubbla kulrader)?
Du får titta på det specifika lagret du tänkt dig hurvida det har något axiellt glapp eller ej. Jag tror inte jag sett någon "komersiell" kulskruvslager-enhet med ett dubbelt lager, de har alltid två enkla.

Som sagt två 7200BEP funkar med shims emellan, vill man ha specificerad förspänning väljer man BEGAP etc (inte säkert det finns i de små dimensionerna dock). På min lilla maskin anävnda jag just 7200BEP med en rejäl distans mellan ytternabanorna på lagrena, sen satte jag helt enkelt förspänningen genom att spänna muttern liiiite i taget tills det kändes bra.

För detaljerad info gällande kulskruvar och lagringar, titta i SKF's kulskruvsbrochyr (notera att de har två enkelradiga VK-lager och inte ett dubbelradigt....
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Hur menar du med att shimsa lagret? Görs detta på ytterringen (så de hålls ifrån varandra bara) eller på den roterande innerringen?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Det beror på om man monterar dom "back-to-back" (shims mellan innerringarna) eller "face-to-face" (shims mellan ytterringarna).
H.O

Inlägg av H.O »

Precis - fast tvärt om:
VK-Lager.jpg
Till vänster, face-to-face, genom att shimsa mellan innerrringarna ökar man förspänningen. Till höger, back-to-back, genom att shimsa mellan ytteringarna ökar man förspänningen.

Lager gjorda för universel parning, t.ex 72xxBEGAP har sina ytter- respektive innerringar slipade så att när dom monteras direkt mot varandra uppnås den förspänning som anges för respektive lagerstorlek och förspänning (A, B eller C). Alltså, inga shims, men dyrare lager.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Oj! Blandade ihop det lite där. Bortse mitt tidigare inlägg.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Spelar det någon roll hur bred shimsen (2mm) är eller hade följande konstruktion fungerat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Nej det spelar ingen roll.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Okej bra! Tack ska ni båda ha!
Skriv svar