Optisk kontroll av en vätskas klarhet/grumlighet, hur?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Jesper_75

Optisk kontroll av en vätskas klarhet/grumlighet, hur?

Inlägg av Jesper_75 »

Hej!

Jag är ny på detta forum och kan väldigt lite om elektronik jag har dock andra intressen som jag kan mycket om (motorer och mekanik). Nu är det så att jag har ett pågående projekt som jag tänkte fortsätta utveckla. Jag kan i korthet beskriva vad jag pysslar med så att det blir lättare att förstå vad jag är ute efter.

Beskrivning: Jag har en bil som jag anpassat till att kunna drivas på diverse olika bränslen framförallt diesel och spillolja. Pga kallstartsegenskaper är det fördelaktigt att starta bilen på diesel. Jag kan därför genom att slå om två strömbrytare som styr varsin ventil (en tilloppsventil och en returventil) växla mellan de olika bränslealternativen. Ett sätt att utveckla detta skulle kunna vara att installera en Siemen logo 12V PLC då kunde jag få det hela att skötas med full automatik till ett rimligt pris. För att dra alla fördelar ur mitt system samt att säkra funktionen så följer min fråga nedan.

Jag skulle vilja ha någon typ av givare som "scannar" bränslet optiskt, alltså helt enkelt så monterar jag en transparant del av bränsleledningen som det sitter en eller flera givare monterade på eller bredvid. Signalerna från givaren bör på något vis sammanställas och kunna föras in i PLC:n för behandling utefter nivå. Kort och eneklt sagt så vill jag kunna läsa om jag har Diesel eller svart olja i slangen.

Kan någon här rekomendera hur man på ett enkelt och billigt sätt åstadkommer detta?

(Om någon har ett bra och billigt alternativ till Siemens logo så kan ni tipsa om det också!)

Mycket tacksam för svar!! Tack på förhand!

Mvh Jesper
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Optisk kontroll av en vätskas klarhet/grumlighet, hur?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte för just detta, men någon här byggde om en hand refraktometer för analys av skärvätska, skall se om jag kan hitta igen det...

Edit: korrigerat sakfel..
Senast redigerad av Mizzarrogh 21 februari 2011, 12:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

Hej!

Tack för hjälpen!

Om någon annan har fler/andra/nya/bra idéer så är jag intresserad av fler infallsvinklar!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Testa bränslets dielektriska egenskaper.

Kolla mitt inlägg här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=47992

Sammanfattning på wikin:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... isk_sensor
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ren genomlysning av slangen med fotomotstånd eller dylikt på andra sidan?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det förutsätter ju att färgen inte ändras ...
Jag skulle försöka med en välfokuserad ljuskälla och en fotodetektor mittemot och en 90 grader därifrån. Kvoten mellan deras respektive signaler borde ge en hygglig indikation på turbiditeten, men jag har inte tänkt igenom detta speciellt noggrant.

Spillolja? Det låter inte så miljöriktigt ...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänker på Murphy.. att denna fina optik blir igensatt.. :whoho:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har en bil som jag anpassat till att kunna drivas på diverse olika bränslen framförallt diesel och spillolja.
Vad är det för bil som är godkänd att köras på spillolja?
Senast redigerad av tecno 21 februari 2011, 18:17:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"Tänker på Murphy.. att denna fina optik blir igensatt.. "

Mizzade att det var tjockare olja, tänkte på diesel och motsvarande, vet inte hurpass bra refraktometern fungerar för tjockolja om det är kallt ute.
Men måhända hcb förslag kunde fungera?

Men kör man tex gammal frityrolja eller liknande kommer den att gå över i gel form eller fast form om det är riktigt smällkallt ute och kräver nog förvärmning i vilket fall om den skall gå att pumpa över huvud taget med vanlig utrustning (brukar mer likna parrafinerad sirap redan vid några få minus beroende på sammansättning om den stått en tid och den är rena skiten för motorn oavsett då den koksar något fruktansvärt så att det rent av hänt att motorer skurit pga bränt skit som lossnat från blocket...), men det kanske inte gällde sådant?
Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

Hallå!

Tack för visat intresse! Jag vet inte riktigt hur jag går vidare med informationen jag hittills fått!

Vad gäller de aspekter som har med lagutrymme och miljö att göra så kan man väl på flera sätt angripa mitt experiment. Men såvitt jag vet så ryms inte detta inom regelverket. Jag hävdar varken att jag gör miljön en välgärning eller att det är lagligt.

Dock så har jag läst om att det finns lastbilsleverantörer som erbjuder ett system där man fyller ny motorolja i en extern tank som sedan pytsas in i vevhuset efter en viss förslitningstid av den befintliga oljan i motorn. Men innan den nya oljan åker i så passerar den oljan man tömmer ur en centrifug och sedan ned i bränsletanken.

Vad gäller miljön så verkar förbrukningen vara ungefär densamma som vanligt, det luktar eller ryker inget extra. Sammantaget så tror jag inte att den förorenar så mycket mer än om den eldas i ett kraftverk. I min bil så passerar den en katalysator vilken troligen gör något positivt för utsläppen.

Jag kör dessutom med vatteninsprutning vilket torde ta bort allt "extra" sot och tvätta motorns mekaniska detaljer invändigt samt i viss mån katten från sot.
Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

Förövrigt så ang refraktometer tipset så vet jag inte huruvida den kan skilja på spillolja samt diesel med lite spillolja utblandat.

Dock så skulle syftet med en sådan kontroll vara att kontrollera bränslet efter fördelarpumpen, varför jag vill kolla efter pumpen är att jag vill kunna styra tillbaks rätt "överskotts"bränsle till rätt tank. Mao så är bränslet varmt då jag vill kolla det.

Jag vill alltså ha en övervakning så att jag inte kontaminerar dieseltanken med spillolja. Jag vill heller inte "slösa" onödigt mycket diesel i spilloljetanken.

Det finns en optisk givare original i bla Ford dieslar, kan en sådan vara något som går att nyttja? Ska jag gissa så är den av "fel" typ samt kanske i överkant på priset! http://www.dieselcare.us/OScart/product ... k8a72u36b0

Hittade denna också men har ingen aning om vad den gör eller hur den funkar. http://401441.tradenote.net/product/121 ... r-For.html

Återigen så är jag tacksam för idéer och hjälp!

Mvh Jesper
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Fungerar det bra med körning på ren spillolja? Eller kör du på mixtur med diesel?
Spilloljan, är det från motorer eller?

Det var ju tidigare vanligt att köra på beg. transformatorolja, då den fungerade riktigt fint.
Jag tror bruket av denna har minskat pga någon ohälsosam tillsats, PCnågonting.
Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

Hallå!

Jag har kört upp ca 40L transformatorolja vilket har fungerat utmärkt. Nu kör jag på en blandning av spillolja 60%, trafo olja 30% samt kanske 10% diesel. Och ja det är begagnad motorolja. Den sista mixturen har jag inte åkt speciellt långt på men det enda jag tycker mig ana är att tomgången blir aningens mildare än på diesel. Kan bero på att spilloljan brinner långsammare. Fast det blir mer och mer utblandat av diesel vartefter jag kört och sedan kallstartat igen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hoppas ingen sniffar dessa avgaser eller hanterar oljiga motordelar..
Skriv svar