Jag är med i en kommitté som har fått en byggnad med gympasal bland annat att driva vidare så gott vi kan.
Helt klart kul! Men det kräver ju en del översyn, speciellt med tanke på att det verkar vara sådär bra isolerat i taket. Det skapar ju ett följd-problem: snön smälter på takpannorna och rinner i hängrännan, där ska det ju helt rinna ner i stuprör och bli ett minne blott. Men verkligheten är annorlunda, det fryser såklart i hängrännan och sen bygger det på, under takpannorna med läckage inne som följd.
Hittils så försöker vi hålla efter med manuellt hackande, men det är ju inte hållbart i längden. Så värmekabel är min nästa anfallsvinkel.
Men budgeten är begränsad, så för att överhuvudtaget tänka tanken att lägga i värmekabel så ska den styras. Och nu blir det kul!
Absolut minst ska den ju styras .. förreglas är nog bättre ord, på utetemp.
Men sen vill jag ha ytterligare behovs-styrning på den.
Är det snöfritt så behövs den ju inte. Och är det för kallt så smälter det ändå inte på taket. Så då ska den inte gå.
Så vad tror ni, kan man på ett bra sätt styra detta enbart med uetemep, eller finns det nåt mer bra sätt att styra den på?
Ja, ett visions-system skulle nog funka, men det är lite orimligt..

Ös på med idéer!