Efter förfrågan från en annan forumist lägger jag upp lite bilder på en Pulsjet jag byggde för ca 10 år sedan.
Jag har aldrig fått den att starta men så har jag i och för sig bara provat en eller ett par gånger.
Brännkammare och slutrör är i stål resten i aluminium. Ventilerna är trådgnistade i härdad stålplåt av i olika tjocklekar.
Ytterdiametern är ca 60 mm (glömde mäta när jag fotade) och brännkammaren är på ca 440cm3.
Hoppas bilderna kan vara till glädje/hjälp/inspiration för någon.
Jag kanske skulle ta mig i kragen och försöka få igång eldröret men det är så fasans kallt ute.
Pulsjet. Bilder på gammalt projekt
Pulsjet. Bilder på gammalt projekt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- snubber
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 23 april 2007, 07:51:16
- Skype: Leif Nilsson SM7MCD
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Pulsjet. Bilder på gammalt projekt
Jag byggde en pulsjet (på 70-talet) som var aningen mindre än din. Jag hade bara tre flapperventiler, tillverkade av rakblad och inte alls lika snyggt byggt. Jag flög ett linstyrt flygplan med jetmotorn, och jag kommer ihåg att den förde ett attans oväsen. Jag och några kompisar brukade flyga på en ganska centralt belägen fotbollsplan, och de första gångerna så gick folket "man ur huse" för att kolla vad det var som lät, men efter några gånger så ringde de efter lagens långa arm som fick bli sista publiken på den bollarenan. Men det var hyggliga poliser så de gav oss skjuts till en bättre lämpad plats i utkanten på samhället.
Man kan därmed säga att pulsjetmotorer är socialt bildande i hur folk reagerar på oss tekniker och våra tilltag, idag hade de säkert skickat internationella insatsstyrkan på oss...
Men flygandet gick bra, som kuriosa kan nämnas att vid utvecklandet av J35-draken så flög man med linflygmodeller utrustade med pulsjetmotorer i syfte att kolla olika flyglägen/anfallsvinklar med dubbeldeltavingen.
Kan det vara så att ventilerna är otäta som gör den svårstartad? Vill minnas att det var känsligt med att tätningsytan var plan och det blev en del slipande med slippasta på en glasskiva innan det blev vettig funktion...
Man kan därmed säga att pulsjetmotorer är socialt bildande i hur folk reagerar på oss tekniker och våra tilltag, idag hade de säkert skickat internationella insatsstyrkan på oss...

Men flygandet gick bra, som kuriosa kan nämnas att vid utvecklandet av J35-draken så flög man med linflygmodeller utrustade med pulsjetmotorer i syfte att kolla olika flyglägen/anfallsvinklar med dubbeldeltavingen.
Kan det vara så att ventilerna är otäta som gör den svårstartad? Vill minnas att det var känsligt med att tätningsytan var plan och det blev en del slipande med slippasta på en glasskiva innan det blev vettig funktion...
Re: Pulsjet. Bilder på gammalt projekt
Jag skulle vilja se någon bygga en skalenlig V1 med radiostyrning, kanske i 1/4 - 1/6 så där...
Gärna komplett med katapulten...
Gärna komplett med katapulten...

Re: Pulsjet. Bilder på gammalt projekt
Tja, jag ska ju förhoppningsvis få till en motor som fungerar, bara att bygga en modell efter den.
Blir iofs lite större, 70% av full skala typ....

Blir iofs lite större, 70% av full skala typ....
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22476
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Pulsjet. Bilder på gammalt projekt
dar, V1 var över åtta meter lång och vägde 2,15 ton...
(Ja, jag vill också se den flyga i skala 1:1 !!!)
Edit: skala 1:6 bör bli 1,386666666666667... meter. Hmm... Tja, varför inte...

Edit: skala 1:6 bör bli 1,386666666666667... meter. Hmm... Tja, varför inte...

Re: Pulsjet. Bilder på gammalt projekt
Förmodligen så har det varit ventilerna som inte slutit tätt som gjort den svårstartad.
Vid ett av borrhålen gjorde jag en liten miss med delningsapparaten. Där skulle det behövas tätas med kemisk metall.
Vid ett av borrhålen gjorde jag en liten miss med delningsapparaten. Där skulle det behövas tätas med kemisk metall.