Pulsjet. Bilder på gammalt projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Pulsjet. Bilder på gammalt projekt

Inlägg av Cano »

Efter förfrågan från en annan forumist lägger jag upp lite bilder på en Pulsjet jag byggde för ca 10 år sedan.
Jag har aldrig fått den att starta men så har jag i och för sig bara provat en eller ett par gånger.

Brännkammare och slutrör är i stål resten i aluminium. Ventilerna är trådgnistade i härdad stålplåt av i olika tjocklekar.
Ytterdiametern är ca 60 mm (glömde mäta när jag fotade) och brännkammaren är på ca 440cm3.
PICT6807.JPG
PICT6809.JPG
PICT6810.JPG
PICT6811.JPG
PICT6812.JPG
PICT6813.JPG
PICT6814.JPG
PICT6815.JPG
PICT6816.JPG
Hoppas bilderna kan vara till glädje/hjälp/inspiration för någon.

Jag kanske skulle ta mig i kragen och försöka få igång eldröret men det är så fasans kallt ute.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danyaelx

Re: Pulsjet. Bilder på gammalt projekt

Inlägg av Danyaelx »

Kanske lite motivation behövs?

Jag och en polare funderade på att bygga en Opensource variant...
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Jag byggde en pulsjet (på 70-talet) som var aningen mindre än din. Jag hade bara tre flapperventiler, tillverkade av rakblad och inte alls lika snyggt byggt. Jag flög ett linstyrt flygplan med jetmotorn, och jag kommer ihåg att den förde ett attans oväsen. Jag och några kompisar brukade flyga på en ganska centralt belägen fotbollsplan, och de första gångerna så gick folket "man ur huse" för att kolla vad det var som lät, men efter några gånger så ringde de efter lagens långa arm som fick bli sista publiken på den bollarenan. Men det var hyggliga poliser så de gav oss skjuts till en bättre lämpad plats i utkanten på samhället.

Man kan därmed säga att pulsjetmotorer är socialt bildande i hur folk reagerar på oss tekniker och våra tilltag, idag hade de säkert skickat internationella insatsstyrkan på oss... :?

Men flygandet gick bra, som kuriosa kan nämnas att vid utvecklandet av J35-draken så flög man med linflygmodeller utrustade med pulsjetmotorer i syfte att kolla olika flyglägen/anfallsvinklar med dubbeldeltavingen.

Kan det vara så att ventilerna är otäta som gör den svårstartad? Vill minnas att det var känsligt med att tätningsytan var plan och det blev en del slipande med slippasta på en glasskiva innan det blev vettig funktion...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag skulle vilja se någon bygga en skalenlig V1 med radiostyrning, kanske i 1/4 - 1/6 så där...
Gärna komplett med katapulten... :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tja, jag ska ju förhoppningsvis få till en motor som fungerar, bara att bygga en modell efter den. :D
Blir iofs lite större, 70% av full skala typ....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

dar, V1 var över åtta meter lång och vägde 2,15 ton... :mrgreen: (Ja, jag vill också se den flyga i skala 1:1 !!!)

Edit: skala 1:6 bör bli 1,386666666666667... meter. Hmm... Tja, varför inte... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Förmodligen så har det varit ventilerna som inte slutit tätt som gjort den svårstartad.
Vid ett av borrhålen gjorde jag en liten miss med delningsapparaten. Där skulle det behövas tätas med kemisk metall.
Skriv svar