Har funderingar till att fixxa ihop en vätgas/syrgas station. Tankarna ligger i att göra elektrolys av vattnet för att spjälka upp molekylerna i två väte och en syre atom. Vet att de ska funger, då tekniken är beprövad och används i verkligheten i tex atomubåtar.
Jag vet att processen drar mycket energi, men tänkt göra det via vanliga elnätet, alltså är energiåtgången mer eller mindre obegränsad. Projektet är tänkt att utföras i mindre skala, alltså ingen massproduktion med krav på snabb spjälkning. Det jag undrar är över vilken spänning och strömstyrka jag behöver för att genomföra elektrolysen på ett bra sätt, ska alltså inte ta veckor/månader att få fram en viss volym av gas. Någon som vet vilka specifikationer jag behöver använda? Kan jag påverka spjälkningshastigheten?
Har tankar på att göra ett kärl som syns på bilden nedan.

Om jag låter samma strömstyrka och spänning stå på under en lång tid, kommer vattnet efter en viss tid ta slut. I en sluten behållare enligt bilden ovan, vad hade hänt? Hade tycket i behållaren fortsatt öka tills det att vattnet tog slut, eller behöver man öka strömstyrkan i och med att trycket blir högre och högre?
Till anoder och katoder, vilka material är bäst? Läste någonstans om platina, känns lite överdrivet...
Mvh/Viktor