Elektrolys av vatten?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
94vikcha

Elektrolys av vatten?

Inlägg av 94vikcha »

Tjenare!

Har funderingar till att fixxa ihop en vätgas/syrgas station. Tankarna ligger i att göra elektrolys av vattnet för att spjälka upp molekylerna i två väte och en syre atom. Vet att de ska funger, då tekniken är beprövad och används i verkligheten i tex atomubåtar.

Jag vet att processen drar mycket energi, men tänkt göra det via vanliga elnätet, alltså är energiåtgången mer eller mindre obegränsad. Projektet är tänkt att utföras i mindre skala, alltså ingen massproduktion med krav på snabb spjälkning. Det jag undrar är över vilken spänning och strömstyrka jag behöver för att genomföra elektrolysen på ett bra sätt, ska alltså inte ta veckor/månader att få fram en viss volym av gas. Någon som vet vilka specifikationer jag behöver använda? Kan jag påverka spjälkningshastigheten?

Har tankar på att göra ett kärl som syns på bilden nedan.
Bild

Om jag låter samma strömstyrka och spänning stå på under en lång tid, kommer vattnet efter en viss tid ta slut. I en sluten behållare enligt bilden ovan, vad hade hänt? Hade tycket i behållaren fortsatt öka tills det att vattnet tog slut, eller behöver man öka strömstyrkan i och med att trycket blir högre och högre?

Till anoder och katoder, vilka material är bäst? Läste någonstans om platina, känns lite överdrivet...

Mvh/Viktor
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Elektrolys av vatten?

Inlägg av danei »

Jo trycket kommer att öka kraftigt om du har en sluten behållare. Ha inte det.

Tillsätt natriumhydroxid i vattnet för att funka bättre. Gärna avjonat vatten.
Du behöver nog drygt 3V eller så. gas produktionen blir proportionell mot strömmen.
94vikcha

Inlägg av 94vikcha »

Natriumhydroxid = Kaustiksoda, som inte min källa ljuger, vart får jag tag på det?
Kommer hydroxiddelen också spjälkas upp och restprodukterna blir således vätgas, syrgas och natrium (salt) i botten av kärlet, eller kommer det bildas andra restgaser?

Hur får jag tag på avjonat vatten, eller kan jag göra det själv?

Grejjen är att jag vill ha gasen komprimerad :) Så det blir precis det jag är ute efter!

EDIT:
MENAR DU DESTILLERAT VATTEN?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp natriumhydroxid har handels namnet kaustiksoda. Det finns på ICA, bland rengörings medlet.

Natriumet är redan i saltfas. I vatten kan du inte få metalliskt natrium. Du får väte.
Avjonat vatten kan vara destillerat. Har du en avfuktare eller kondenstumlare så har du en källa där. Annars säljs det som batterivatten.
Fördelen med avjonat är att man slipper en del klorföreningar.
94vikcha

Inlägg av 94vikcha »

NaOH + elektrolys => ???
Blir det 2Na(fast form) + O2(gas) + H2(gas) ?

Alltså, för att få en så ren gasblandning som möjligt ska jag destillera vattnet först, right?
Vet du vart syr- respektive vätgasen bildas, katod eller anod?
Vad tror du om materialval till katod/anod?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det blir ingen fast natrium. Har du aldrig lagt natrium i vatten?

Försökt med google?
94vikcha

Inlägg av 94vikcha »

Nej, men hittade en film på youtube x)
Electrolysis of NaOH(aq)
Anode: 4OH-1 2H2O + O2(g) + 4e-1
Cathode: [2H2O + 2e-1 H2 + 2OH-1]2
Overall: 2H2O 2H2(g) + O2(g)

Vad fan händer med Na då?!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inget. Om någon atom skulle bli metallisk reagerar den omedelbart med vatten och bildar vätgas och natrium hydroxid.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vätgas vid katoden. Använd pottaska/vatten som ektrolyt. Anod och katod av rostfritt syrafast stål är näst intill lika bra som platina.

Sönderdelningen startar vid en spänning runt 1,7 volt så den ska helst inte överstiga 2- 2.5 volt, det genererar inte mer vätgas om spänningen är högre.

Det enda som händer är att det produceras värme i elektrolyten om spänningen är högre än nödvändigt. :)

EDIT: Jag gjorde ett excelblad en gång i tiden där man kan skriva in värden för att se hur stor area och och hur många ampere man behöver på anod/katod för att uppnå viss produktionsmängd.
Dokumentet består av 2 blad som man växlar i nederkanten genom attt klicka på pilarna och sedan på texten i fältet till vänster om pilarna. Klicka först på Hydrogen calcul... för att ladda dokumentet.
Logga in med: seniorlemuren pass: sen1en
http://sheet.zoho.com/home.do
Senast redigerad av SeniorLemuren 14 december 2010, 14:49:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

är det inte detta som kallas oxyhydrogen?

isf skulle jag akta mig väldigt mycket för att komprimera denna gasen

bara ett tips om du vill behålla kroppsdelar
Norpan

Inlägg av Norpan »

Om man inte separerar gaserna i elektrolyskärlet så blir det oxyhydrogen eller knallgas, annars blir det syrgas och vätgas.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä. Han har separata behållare för gaserna.
94vikcha

Inlägg av 94vikcha »

Även om jag har en gemensam tank för dessa, behövs det väll ändå en gnista för att det skall antäda?

Danei;
Det jag undrar är hur detta Na kommer ta form efter elektrolysprocessen. Någon stans måste det ta vägen. Visst, de kanske inte reagerar på något sätt, men alla protoner, neutroner och elektroner som utgör natriumatomen kan ju inte helt plötsligt försvinna. Hoppas du förstår hur jag menar :p
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

Det räcker med en statisk urladdning. Lagra inte knallgas !
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

94vikcha skrev:Även om jag har en gemensam tank för dessa, behövs det väll ändå en gnista för att det skall antäda?

Danei;
Det jag undrar är hur detta Na kommer ta form efter elektrolysprocessen. Någon stans måste det ta vägen. Visst, de kanske inte reagerar på något sätt, men alla protoner, neutroner och elektroner som utgör natriumatomen kan ju inte helt plötsligt försvinna. Hoppas du förstår hur jag menar :p

Med den attityden mot knallgas är du såld.

//A
Skriv svar