högljud mikrovågsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin

högljud mikrovågsugn

Inlägg av MammaMumin »

Har ett problem med min nya mikro: pipandet när man ställer in effekt, sätter på den, när den är färdig (fyra långdragna pip :evil: ) osv. Det är alldeles för hög volym på pipandet, blir tokig på den snart.

Det sitter någon piezoelement-historia (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Elect ... _piezo.jpg) som "buzzer" i mikron:
mikro-buzzer.jpg
Lite för mycket bök med att ta loss kortet den sitter på men buzzern är inte helt inkapslad i plast, undersidan är "naken" så man ser de två kablarna och det är ett hål från ovansidan. Helst skulle jag bara vilja sänka volymen på den på något sett men...

Några tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ds77

Re: högljud mikrovågsugn

Inlägg av ds77 »

prova med en tejpbit över hålet
DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

Jepp en tejpbit gör susen. Om du vill dämpa ljudet mer - stoppa ner en "kula" frigolit i hålet och dra en tejpbit över.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Tejpbit har jag provat på andra grunkor, tex timers, har inte upplevt någon större/tillräcklig skillnad. Hur funkar dessa piezo...., vibrerar metallplattan när de ger ifrån sig ljud? Tänkte annars på lite smältlim i hålet som fixerar plattan (eller möjligen frigolit/tejp som föreslås). Kortis i piezo...? Det kanske inte spelar någon roll eftersom sista utvägen är att rycka ur eländet helt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Koppla in en resistans i serie. Kräver lite lödarbete iofs.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Metallplattan vibrerar och voillah, ljud.
Hindra den från att vibrera så blir det inget ljud^^

JAG hade använt en rejäl hammare =)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa skapar resonans pga sin uppbyggnad men med en tejpbit över hålet minskas detta radikalt. Serieresistans kan fungera beroende på hur drivschemat för den är uppbyggt för vissa typer arbetar med en svängsningskrets runt sin resonansfrekvens där buzzern agerar återkoppling för att skapa ännu högre ljud och sätter man en resistans i vägen kan de med fel värde sluta helt men det skadar förstås inte att pröva.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

Detta måste vara det största i-lands problemet
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

En av grannarna har sitt sovrum rakt ovanför min kokvrå och PIIIIIPANDET hörs garanterat dit så de tycker nog inte att det är ett i-landsproblem. I vilket fall, bände upp buzzern en bit och kom åt att löda loss en av tåtarna så nu är det slutpipat.
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

På den tiden jag hade uppringt internet och modem till det som absolut inte ville justeras i volym vid uppringningen och handskakningen så körde jag sonika en tändsticka in genom öppningen till piezo elementet så att tändstickan tryckte på plattan där inne och vips så lät ohyggligt mycket mindre (knappt hörbart)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skruvade själv i en träskruv så kunde jag tom justera volymen till viss del. :) Den hölls dock på minimum hela tiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har justerat volymen på diverse varningsljud i bilar genom att först tejpa över hålet om man ville sänka volymen lite (gärna med dubbelhäftande "skumtejp", den dämpar bra) eller trycka in smältlim om man ville sänka mycket.

Firman jag jobbade på då fick ofta in bilar där kunderna inte stod ut med varningspipen, och där märkesverkstaden inte kunde göra nåt åt det, varvid dom skickade bilen till oss och vi moddade så kunden blev glad :)

..Vi gjorde även en del andra "konstruktionsförbättringar" som tillverkarna hade klantat sej med, ..typ värdelös halvljusautomatik (tyskarna kan ju inte konstruera halvljusautomatik tex..) ..för klen kabel mellan generator och batteri, ..för klen kabel till strålkastare (tror vi vann 1.6V eller nåt på nån bil, det gör STOR skillnad i ljusmängd), eller för dålig stoppning i säten osv.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Ja varför det ska vara så förbaskat hög tut-signal på en mikro är svårt att förstå, och obegripligt varför den ska pipa när man ändrar tid, effekt m.m. - Man blir ju som tokig.

Jag kan tycka att den piper när maten är färdig är pip ok. - Men att första pipet kunde vara betydligt tystare. Jag menar man står ju ofta bredvid och väntar otåligt. Man hinner ju inte gå så långt bort på 60 sekunder...

Jag kan få uppfattningen att de som konstruerar en mikro aldrig själv har använt densamma.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Jag föredrar de analoga som bara låter "Bing" =)
Skriv svar