keramisk bimetal temperatur brytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baloomannen

keramisk bimetal temperatur brytare

Inlägg av Baloomannen »

Hej,

Förtsa posten här. Trevligt att det finns forum för allt :)

Jag har en öppen spis med kasset. Jag har dunkat ett hål i väggen bakom kassetten och satt ett par data fläktar där som driver kall luft runt kassetten och jämnar på så sätt ut temperaturen i rummen och samtidigt får jag ut mer effekt från kasseten. Data fläktarna är också helt tysta :tumupp:

Saken är den att jag måste plugga i 12V adaptern till fläktarna när jag vill att den ska köra och sedan komma ihåg att dra ur den - vilket inte händer. Nu vill jag att fläktarna ska starta när kamin blir varm och stänga av när den är kall. Jag letat runt lite efter en enkel bimetal switch som kan stänga kretsen när det blir varmare än ca 50 grader. Men eftersom kasseten blir riktigt varm funkar det inte med en vanlig utan jag måste ha tag i en karamisk.

På ebay har jag hittat en med den stänger vid 170 grader och det tycker jag är lite för sent.
cgi.ebay.com/1x-KSD301-KSD-301-Temperature-Switch-Thermostat-170-N-O-/180514182642

Var hittar jag en liknande men med lägre stängnings temp?

Hälsningar
Johan
Senast redigerad av blueint 5 oktober 2010, 16:09:09, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: länktrim
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: keramisk bimetal temperatur brytare

Inlägg av FormerMazda »

Tjenare! Och välkommen!

Kolla på denna sidan:
http://www.termoventiler.se/index.php?s ... ermostater

Dessa klarar av att styra på rökgasen, och är ganska robusta i utförandet = montera dit, sen fungerar det resten av livet. :wink:
En annan fördel är du bryter/sluter 230v mekaniskt, ingen elektronik eller adaptrar som drar ström när de inte används.

Nackdelen är att en elektriker måste installera, enligt lag och sånt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Beröringsfri mätare?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hur varm blir ytan på kassetten? 37-913-51 tål 160 grader.

Det går ju också ta en 30-graders termostat och montera några cm ifrån kassetten.
Annars kanske man kan ta en vanlig ugnstermostat+relä och montera emot ytan på kassetten, borde inte bli mer än 300grader.
Skriv svar