Skapa LGA16L lib för Eagle, lite funderingar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Skapa LGA16L lib för Eagle, lite funderingar

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Har lite funderingar när jag ska rita upp en LGA16L från ST Microelectronics..
Först och främst, i den aktuella kretsens datablad så går det inte att utläsa alls hur footprinten ska se ut,
det är en ny krets, men otroligt dålig upplösning i PDF filen just på den sidan.. Inte på någon annan sida... :roll:

Hur som, jag letar reda på en annan LGA16L fil och hittar följande som på sidan 12 visar min pattern.
http://www.st.com/stonline/products/lit ... /12707.pdf

Den ser ut som följande, utan färgerna med frågetecken förstås ;)
Bild

Så, min fråga är, hur långt är det emellan de punkter jag ritat in med färg?
För visst ska man väl kunna hitta ut alla koordinater från pin1 indikatorn på något sätt, åtminstone som det ser som
de har tänkt det iaf.. Men eftersom den har en väldigt konstig placering från ytterkanterna av kretsen samtidigt som
en konstig placering mot den övre och den högra raden av paddar, så är det inte helt logiskt vart man ska mäta för de
övriga positionerna..

Förstår ni vad jag menar?

Jag har ritat ett flertal kretsar som inte finns i någon Eagle lbr tillgängligt på nätet, men har inte stött på någon
så svår som denna..

Någon som kan hjälpa mig?
Alternativt, någon som har en LGA16L lbr att dela med sig av? :)
limpan4all

Re: Skapa LGA16L lib för Eagle, lite funderingar

Inlägg av limpan4all »

Blå får du som E1-2*M-2*T1
Grön får du som Blå-L2+T2
Röd får du som grön (E1=D1) då blir det så...
Men rörig beskrivning är det.
Föreslår att du låter padarna gå ut utanför själva kretsen typ E1+2mm om du skall handlöda eller saknar röntgenavsyning...
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hallå limpan4all, tack för det!
Nu hajar jag, tänkte helt bort själva yttermåtten, därav den "lilla" bilden här mot i databladet där även E1 och D1 finns med.

Det är nog den krångligaste beskrivningen för en krets som jag stött på hittils :humm: :D

Jodå, annars så självklart, måste ju ha längre paddar så vanliga "dödliga" kan löda också ;)
Men smått blir det, väntar hem ett par ATmega168V som är 5x5mm.. och sen de här.. usch..
Fast tror dock denna LGA16 blir lättare, eftersom megan har 8 pinnar på vardera sida ;) hehe

Hur som, tack limpan4all! :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Går det inte låna footprint från någon annan krets som redan finns i biblioteket, eller har ST uppfunnit en helt ny kapsel för denna krets?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Hmm, känner igen den där skissen?. Tror nämligen jag själv stötte på detta problem när jag ritade kapslar för några månader sedan till mitt UAV-bygge. Kanske har ett färdigt bibliotek till Pulsonix och kanske EAGLE. Ska kolla på det sen när jag kommer hem.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

toffie: Bara en vänlig påminnelse.... Du har väl noterat att pinnumreringen är sedd från lödsidan....
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

limpan4all, absolut! :lol:
Det är bra att du nämner det, hade dock ritat rätt :D

Jag har väl haft tur, har väl iofs bara ritat en 5-6 kretsar, men har alltid lyckats få det rätt :D
Men blev lite nervös när du sa det, men hade ritat rätt! (dvs spegelvänt mot bilden, rätt?) nu blev jag nervös igen.. :eek2:

monstrum
Jaså du, mycket UAV och flygfarkoster här på forumet minsann.. har du någon projekttråd eller bildsida eller så?

mrfrenzy
Klart det går, men kunde bara hitta de som var 5x3 pinnar, istället för denna som är 4x4 pinnar..
Hur som, nu är den klar och kommer släppas i en öppen lbr när jag får hem kretsen för att se så det hela ser rätt ut :D
monstrum

Inlägg av monstrum »

toffie: Nej ingen byggtråd än. Ska väl kanske dra igång en sen när jag får lite mer tid över.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Så skaffa lite tid ;) :badgrin:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

toffie: Oroa dig inte du kommer att göra fel du också :D

80% av mina fel beror på att jag inte insett att bilden är sedd från lödsidan, men det blir allt ovanligare med sådana bilder.
Resterande 20% delas upp på hälften var av felaktiga slutledningar om mått samt missad pastamask eller öppning i gröntrycket.
Tidigare stod minst 50% för felaktiga håldiametrar men sen jag började att skapa alla komponenter som 3D modeller redan från början så har det felet försvunnit.

Numera är jag väl nere i ett fel på tio symboler. Jag skapar alla mina symboler själ, litar inte på externa bibliotek om dom inte är kvalitetskontrollerade av någon. Det är skillnad på en symbol som skall hobbylödas och en som skall sitta på ett tusental kort...
Skriv svar