"No signal input" på TFT-monitor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

"No signal input" på TFT-monitor

Inlägg av Limen »

Hej på er,

Häromdagen slutade skärmen till min sambos dator fungera. Det kommer dock upp en "test-bild" när man startar skärmen men man får sedan meddelandet "No signal input". Utifrån detta drog jag slutsatsen att grafikkortet hade gett upp. Jag köpte idag ett nytt grafikkort och till mitt förtret så kvarstår problemet. Jag kan nu konstatera att det är skärmen som gett upp (korkat att inte testa skärmen innan inköpet av nytt grafikkort :doh: ).

Skärmen är en Benq 122/WA och verkar alltså inte känna av att någon signal skickas till den. Har testat att koppla in den mot mina två laptops (som jag normalt brukar använda ihop med extern skärm) och får ingen respons med någon av datorerna.
Jag öppnade skärmen och tog en snabbkoll efter brända komponenter, svullna kondingar och petade på alla större komponenter för att kolla så inget var glapp - men allt såg tyvärr bra ut.

Förstår att det kanske är svårt att ge några konkreta tips men hoppas på att någon kanske råkat ut för något liknande och vet vart jag bör påbörja min felsökning.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: "No signal input" på TFT-monitor

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du testat byta signalkabel till den?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Jepp :) hade en ny inplastad kabel liggandes - avhjälpte tyvärr inte problemet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om synk-signalen försvinner till en skärm så brukar den tycka att den inte får någon signal överhuvudtaget.
Däremot vet jag inte ifall det är orsaken i det här fallet, eller exakt var i monitorn som synksignalen tas om hand.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Jag fixade idag en ny skärm att testa med. Och visst hoppade allt igång som det skulle. Dock så ville inte det trådlösa nätverkskortet hoppa igång. Inte så konstigt, tänkte jag, då jag har ryckt ur och satt i kortet medans jag felsökt datorn (hade även nollat BIOS).
Jag testade att boota datorn och installera om drivrutiner osv. men så mitt i allt klickade det till i skärmen och den blev svart och gick ner i viloläge :( :humm:
Verkade alltså vara samma visa igen. Men testade då att koppla in skärmen mot min laptop - och där funkar den!

Så felet verkar alltså ligga i datorn nu - testade att byta grafikkort men detta hjälpte tyvärr inte.

Det har åskat en hel del på sistone så jag undrar om datorn kan ha fått sig en liten kyss - skulle det kunna yttra sig såhär?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kolla så din dator inte överhettas, kan vara damma i kylflänsen till processorn, kanske processorfläkten
inte snurrar på fullt.

Kjelle
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det är inte klassikern att lödningarna mellan kontakt och PCB släppt i monitorn då ? ofta fuskas det ju med ordentlig "avlastning" där, och är det ett av syncstiften som släppt lär det ju bli just det meddelandet.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Gällande överhettning > processorn är såpass sval att fläkten inte ens startar vid uppstart (jag har testat att hålla i kylflänsen och den är sval och fin).

Gällande PCB-släpp i monitor > Eftersom jag nu är inne på andra skärmen så känns inte detta sannolikt =) Jag har en monitor till men jag vågar nog inte koppla in den om det nu är så att datorn är en skärm-dödare :)
Skriv svar